Petra

    Är arbetssökande o tänker ta en studiepaus och läsa mer än heltid på högskola till hösten. Antingen 37,5 eller 45 poäng. OM det blir för mycket, så jag inte klarar av 45 poäng på en termin och vill hoppa av en kurs på 7,5 poäng- vad kan hända då? Hur ställer sig högskolan till ett avhopp? Kan det hända ngt med studiemedlen? Jag kommer ha CSN men också stöd från Trygghetsrådet. Jag söker för heltidsstudier och kommer isåfall ändå läsa vidare på heltid, eftersom jag har 2 st 15 poängs kurser i botten (+ troligen en av 7,5 poängs kurserna).

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Petra,
    det händer att man hoppar av studier - av olika anledningar. Att ta på sig läsa på mer än heltid - kanske inte är det absolut bästa att göra... kanske bra att läsa på "vanlig heltid" och hinna då göra annat också: umgås med vänner, ägna sig åt en hobby, vila och läsa en bok som inte direkt har med studier att göra... Vid större ansträngningar finns det riska att "bränna ut sig". Och så "tar du en plats" för någon som kanske inte får plats på den där 7.5 p.kursen eller 15p.kursen som du påbörjar och hoppar av i mitten ... det är inte just mot de andra sökande att åta sig mer studier än man orkar med.
    Med det sagt, så är det - formellt sett - så att studiemedel finns ej mer än på "heltid" - du vet säkert det själv - man får ej mer i studiemedel om man läser på mer än heltid.

    Du frågar om hur högskolan ställer sig till ett avhopp?
    Jo, det är ju ingen som blir glad om en studerande hoppar av. Högskolan vill ju behålla sina studerande och visa på bra resultat: att folk klarar studierna och får godkända betyg; avhopp kan vara tecken på att utbildningen inte är "bra"... men det studerande hoppar ju av - av olika anledningar och det går nog inte att förhindra det helt, oavsett vad man gör (för att sjukdom eller att man fick sitt drömjobb kan "hända" oväntat).

    Studiemedel
    Om du börjar läsa på mer än heltid och sedan "övergår till" vanlig heltid - då borde inte studiemedel påverkas. Men du kan, för säkerhets skull ta kontakt med CSN.

    Studiemedel och stöd från Trygghetsrådet
    Vi vet inte om de går att kombinera. Du måste själv ta reda på om det är OK.

    Vänligen
    Julia syv