Kenan
    Hej allihop!
    Jag har ett fråga kenan heter och jag kommer from syria och jag har gymnasiet betyg och jag har studerat ett år på högskolan i mitt land nu fick jag bedömning till mitt betyg matematik 2 och engelska 5 .mitt fråga är nån vet högskolan som kan jag ansöka på ?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Kenan,

    godkänt betyg i Engelska 6 krävs för att bli behörig till högskoleutbildning i Sverige. Om du har engelska 5, behöver du läsa engelska 6 - för att bli behörig till högskola/universitet.

    Det kan hända att du ska behöva komplettera med ännu fler kurser - för Särskild behörighet till just den utbildningen som du vill komma in på.

    I Svenska - behöver du för att bli behörig till högskola - få godkända betyg i Svenska som andraspråk 2 och 3 eller klara TiSUS-test (test i svenska för universitets-studerande).

    Du kan diskutera allt detta och mycket mer med en Studie- och yrkesvägledare på komvux i den kommunen där du är folkbokförd!

    Önskar dig en mycket trevlig sommar!

    Mvh

    Julia SYV

    Om du vill söka någon utbildning nu, på en gång - innan du har fått godkänt betyg i Engelska 6, kan du söka till andra utbildningar, men inte till högskoleutbildningar.

    Se t.ex vilka utbildningar som finns inom yrkeshögskolan - www.yhguiden.se

    Och även om man inte är behörig till yrkeshögskola, kan man ändå komma in - i "fri kvot", om utbildningsanordnare gör bedömning att man kan klara av utbildningen. Därför kan du söka alla de yrkeshögskoleutbildningar dom du blir intresserad av.

    Var det finns restplatser - på yrkeshögskoleutbildningar - kan man se bl a på den här sidan Här>>>

    Det finns många Yrkeshögskoleutbildningar inom Ekonomi, Redovisning och Markandsföring och du kan söka alla dem, utan att behöva prioritera.

    Se några exempel:
    Säljare KAM i Gbg>>

    Säljare B2B i Örebro /Distans/>>

    crm-konsult i Sthm>>

    Om du vill söka utbildningar med start Våren 2018 - se t.ex på
    https://www.yhguiden.se/utbildning/affarshogskolan/loenekonsult-uddevalla en utbildnings som börjar till våren.

    Hela utbudet av Yrkeshögskoleutbildningar finns på www.yhguiden.se

    Om du däremot är helt inställd på att söka till högskola/universitet måste du skaffa dig bland annat godkänt betyg i Engelska 6. Det är i så fall också rekommenderat att du visar alla dina betyg till en SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd, och att ni lägger upp en plan på hur du blir behörig till de utbildningar som du vill försöka komma in på.