Bianca
    Tänkte sätta ihop ett eget högskoleprogram, då till frågan om jag läser Arbetslivspedagogik - lärande, utveckling och ledarskap i organisationer I, II och III vad kan jag bli då? Alltså vilka jobb kan man söka när jag har fått ihop 180 eller 210 högskolepoäng?
    • Milla : Vi ställde din fråga till en sakkunnig och fick följande svar: "Om man läser det som påbyggnadskurs så kan man jobba som bl.a. HR Business Partner/Personalman/HR generalist eller som HR Specialist inom områden Kompetens- och Ledarutveckling eller som Organisationsutvecklare. Man kan antingen bli anställd på ett företag eller erbjuda sina tjänster som konsult. För att få anställning på ett företag inom HR så räcker det nog inte att endast läsa de tre kurserna. Men som påbyggnadskurser fungerar de bra som sagt."

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Bianca!

    Så vitt jag kan se, är varje steg i Arbetslivspedagogik á 30 högskolepoäng och om du läser alla dem tre stegen får du ihop 90 högskolepoäng = tre terminers studier på heltid (eller sex terminer på halvtid). Det blir, alltså inte 180 eller 210 högskolepoäng, utan bara 90hp.

    Om man inte läser ett program, utan läser fristående kurser och sätter ihop ett eget högskoleprogram, riskerar man att ha svårt att förklara för arbetsgivare vad det är man egentligen kan (detta pga att arbetsgivare är mer vana att rekrytera personer som gick färdiga program). Varje person som sätter ihop sitt eget program, skaffar sig kunskaper som skiljer sig (i alla fall något) från alla de andra f d studerande. Man får på så sätt en unik utbildning men nackdelen är att det kan bli svårt att veta vilka jobb man kan söka (och få) med sin unika utbildningen. Söka får man givetvis alla jobb som man vill ha. Men vilka jobb kan man få? Det är en bra fråga och det är just den frågan du ställer till oss, men vi kan inte svara på den... för att det är arbetsgivaren som ska "tycka och tänka" om din utbildning och vi kan omöjligen veta vad alla de olika arbetsgivare kommer att tycka och tänka om din unika utbildning. Vissa kan tänka att det är jättebra att du inte gick "den vanliga vägen" via ett färdigt program men andra kan också känna att de inte orkar sätta sig i vad du egentligen läste och avfärdar dig pga det. Tråkigt, men så kan det tyvärr bli.

    Olika företag och organisationer kan "hitta på" arbetstitlar som t.ex "planeringsledare" eller "coachande säljare" och vad de menar att de anställda ska göra får man läsa sig till i platsannonserna. Ibland står det "Vi söker Medarbetare!" - så yrket är "medarbetare", alltså :)... och sedan beskriver de vad de vill att personer ska ha för utbildning, egenskaper och tidigare erfarenhet.

    Det är, alltså, jättesvårt att svara på din fråga.

    Vad jag kan råda dig till är följande:

    1. prata med Studievägledare på den institutionen som du vill läsa Arbetslivspedagogik på och ställ den frågan som du ställer till oss här;

    2. tilla på de yrkesbeskrivningar som vi känner till idag och som ligger inom det aktuella område - t.e:

    Verksamhetsutvecklare>>

    Utredare>>

    Personalplanerare>>

    Rekryterare>>

    HR-assistent>>

    3. se i Platsbanken>> vilka tjänster som finns utannonserade idag och vad som arbetsgivaren önskar att de jobbsökande ska ha för utbildning

    4. fundera på om du eventuellt skulle kunna tänka dig att starta eget och bli konsult, t.ex Organisationskonsult.

    Jag hoppas att någonting i mitt svar blir på något sätt till hjälp för dig!

    Bästa hälsningar & lycka till!

    Milla syv

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Jo jag har tänkt att studera mer än 90 poäng men hörde att minst 90 av poängen skulle vara inom samma område för att man skulle kunna räkna det som ett program.
    • Julia : Det är för Kandidatexamen som kravet på minst 90 hp inom samma ämne finns, sedan kan det krävas 30 hp inom närliggande ämne och 60 hp "fritt val" - då kan man ta Generell kandidatexamen. Kandidatexamen måste innehålla minst 180 hp, = 3 års studier på heltid. Bra att göra planering av Kandidatexamen med studievägledare på den högskola/universitet där du planerar ta kandidatexamen.
    • Julia : "Ett program" är kurser sammansatta till ett "paket" och det finns program som är mindre än 180 hp, t.ex 120 hp.
    • Julia : Du kan börja läsa första kursen på 30 hp och se sen hur du trivs med den. Och vill du ändra inriktning, så kan du... och de avklarade 30 hp kan du inkludera i Kandidatexamen med en annan inriktning, om du vill.
    • : Tack för svaret Julia, det känns som en bra idé. Känner inte heller att jag har "hittat" det där färdiga programmet och därför hoppas jag att detta är rätt väg för mig.
    Läs alla kommentarer