idris
    hej
    Jag är nu väldigt osäker på om jag ska ta handel eller ekonomiprogrammet. Jag är väldigt dålig på matte därför tänkte jag på handels. Men jag vet riktigt inte vad man kan bli. För att jag har läst att man nästan bara kan jobba på butik. Jag tycker inte att det skulle vara ett framtidsjobb för mig. Så jag undrar vad man kan bli efter gymnasiet.
    jag undrar även om man kan plugga vidare för att jag skulle vilja bli något större inom handel om det finns. På handels har jag även sett att inkomsten inte är så hög. Jag skulle vilja jobba med någonting som är roligt och som jag kan få lite högre inkomst på. Så det jag undrar över är om vilka jobb jag kan bli om jag pluggar vidare och direkt efter gymnasiet.

    Undrar även om jag kan bli koordinator om jag kan ta handels? Det låter som ett intressant jobb. Men det finns dock många sorts korrdintorer och jag vet ej vad man gör. Så skulle verkligen uppskatta om jag fick svar.!

    mvh

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Idris,

    HandeIsprogrammet har 2 inriktningar - handeI&service>>

    Exempel på yrken efter inriktningen handel och service kan vara: butikssäljare, demonstratör,
    butikskommunikatör,merchandiser, marknadsförare,
    inköpare, logistiker, speditör, varumottagare, handlare, näthandlare, företagssäljare, butikschef eller egen företagare.

    och admin.service >>
    Exempel på yrken efter inriktningen administrativ service kan vara: kundtjänstmedarbetare och receptionistkommunikatör, administratör, redovisningsassistent, ekonomiassistent, säljsupport, orderadministratör, sekreterare, callcentermedarbetare, löneadministratör, marknadsassistent.

    Om du inte är bra på matte, som du skriver, då är det nog bättre att satsa på karriär inom Marknadsföring och inte inom Ekonomi.

    Nya utbiIdningar och nya yrken uppstår med jämna meIIanrum. Det är därför svårt att pIanera för Iivet efter gymnasiet (i detaIj) redan nu...

    Ang. yrke Koordinator>>
    så finns det det ett antaI oIika - precis som du sjäIv skriver i din fråga:

    Man kan också jobba som Samordnare, t.ex

    Man kan också arbeta som TeamIedare >> och beroende på bransch och arbetsgivare - är det rätt så oIika utbiIdningar som Ieder tiII det jobbet.