ayham
    Hej! Jag har sökt till tekniskt basår. När jag gick ut gymnasiet hade jag dåliga betyd dvs E-C. Därmed två kurser som jag fick plugga på hermods. Just nu ligger min meritpoäng runt 12.1. Men är det tillräckligt för att komma in till tekniskt basår. Vad kan jag göra annars?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej, antagningsgränser ser man i efterhand, när antagningen redan är genomförd. Jag kan inte på förhand säga att meritvärde på cirka 12.1 kan eller inte kan ge plats på ett tekniskt basår på de lärosätena dit du sökte, vill vilka lärosäten sökte du?
    Du frågar vad du annars kan göra.
    Du kan söka till komvux och till folkhögskolorna - och komplettera för teknisk behörighet där du kommer in.
    Du kan också titta på andra yrken och utbildningar som inte kräver så hög teknisk kompetens, alltså om du kan tänka dig utbilda dig till ngt annat yrke där utbildning inte kräver att du kompletterar med kurser på ett tekniskt basår.
    www.framtid.se finns över 2.ooo yrken presenterade.
    Vänligen
    Julia

    • : Jag vill kunna söka vidare till byggingenjör, då jag ej har behörighet för att söka till det och även låga betyg så är det bättre för mig att söka till tekniskt basår.
    • : Men jag är stressad då jag ej vet om det är tillräckligt för att kunna komma in till tekniskt basår
    • Julia : På vilka lärosäten sökte du till basåret? alltså vilka orter: högskolor och univeristet?
    • Julia :

      Jag vill också påminna om att utbildningar till byggingenjör finns även inom yrkeshögskola (där utbildningar är kortare och mer praktiska + lägre behörighet krävs för att komma in). Jag kan ge dig några exempel på sådana yh-utbildningar: se listan på yhguiden.se/resultat?Education.text=byggingenjör

      Just nu /18maj2020/ ser jag att ansökan är öppen till:
      utbildning/nackademin/byggnadsingenjoer-hallbart-byggande
      utbildning/hermods-yrkeshogskola/byggnadsingenjor-rot-hermods-stockholm
      utbildning/hermods-yrkeshogskola/byggnadsingenjor-produktion-hermods-stockholm

    • : Jag har sökt till Malmö universitet, Högskolan i Halmstad, Jönköping University, Chalmers tekniska högskola
    • Julia :

      Du kan i min kommentar, ovan, se vilka yrkeshögskoleutbildningar som fortfarande är sökbara inför hösten 2020 och som utbildar till byggingenjör. Har du tittat på antagningsstatistik för de tidigare antagningsomgångarna till tekniskt basår på de lärosätena dit du söker? Det är mycket möjligt att antagningsgränser kommer ligga på ungefär samma nivå som året innan.
      Till Jönköpings tekn.basår låg gräns HT2019 på ca 12.8 och om gränsen kan gå ner så mycket som till 12.1 är det mycket osäkert.
      På Chalmers är motsvarande siffra 15.5 och jag tror inte gränsen där kan gå ner så mycket som till 12.1.

    • : Aa men det flesta är markerade med att alla har kommit in
    • Julia : Vi får hoppas och hålla tummarna! vi (varken du eller jag) kan inte se in i framtiden. antagningsgränser beror på hur höga betyg har de som sökte samma utbildning som du sökte till + om antal platser utökades (eller kanske minskade). Sedan kan ju de som fick plats lämna återbud, och då görs urval 2 - så du kanske kan komma in från reserv. Lycka till!
    Läs alla kommentarer