Ellen
    Jag har gått Samhällsvetenskapsprogrammet i snart 3 år, tar studenten i juni. Jag har 2500 poäng, godkänt i alla ämnen förutom idrott, där jag har streck. Jag kommer ju alltså inte få en gymnasieexamen eftersom jag har streck i idrott. Övriga ämnen har jag E i ett ämne, D i två ämnen och resterande är C/B/A varav 7st A, det vill säga hyfsat bra betyg men inte jättebra.
    Vad kan jag göra efter studenten? Jag vill verkligen plugga vidare men jag har ju inte behörighet till det eftersom jag inte får en gymnasieexamen. Jag har pratat med min idrottslärare och hon anser att hon inte kan ge mig F om jag inte iallafall försöker på alla delar av idrottskursen. Det är en psykisk omöjlighet för mig att vara med på idrotten, jag mår väldigt väldigt dåligt av det. Jag fick även chansen nu i 3an att vara med på den yngre årskursens idrott, men jag spydde och hyperventilerade bara av att packa väskan hemma så det är verkligen omöjligt för mig att få ett betyg i idrott. Min allra största dröm är att jobba med djur men isåfall kräver det att jag pluggar vidare, vilket jag inte har behörighet till.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Ellen, jag beklagar att du hamnade i den situationen, utan betyg i Idrott och hälsa 1 och därför utan examensbevis till sommaren. Men det finns olika lösningar!

    1. du kan på komvux få examensbevis. På komvux finns inte idrottskurser att läsa och betyg i idrott och hälsa 1 får inte längre ingå i Examensbevis från Komvux (så även de som har betyg i idrott och hälsa 1 från gymnasiet, "förlorar" det betyget om de tar examensbevis från Komvux).

    2. du kan söka till yrkeshögskola. Yrkeshögskoleutbildningar kan göra undantag och ta in obehöriga. Så - du kan söka... jag kan inte lova dig att du kommer in, men varje yh-klass får ha upp till 20% obehöriga (i formell mening) - så chansen definitivt finns att du kan komma in på en yrkeshögskoleutbildning.

    yrkeshögskoleutb., som kanske är av intresse för dig - Kvalificerad-viltförvaltare-med-fördjupning-ekosystem<<

    Hela utbudet av yrkeshögskoleutbildningar finner du på www.yhguiden.se och här<< är dem som finns inom område "djur och natur".