Adrian

    Har sökt lite grejer till högskolan men senare insåg jag att mitt meritpoäng (13,7) var inte så högt så jag tror inte att jag kommer in nånstans där jag har sökt i år. Jag är en utbildad undersköterska och vill utbilda mig vidare. Min fråga är bara vad kan jag göra under tiden innan vår termin 2020. Har tänkt göra högskoleprovet och jobba lite men kan jag på något sätt höja mina betyg eller något (Har inga F).

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Adrian,
    har du max i merit (de 2,5 extra-poängen som man kan ha)? Om inte - kan du på komvux läsa kurser som ger dig meritpoäng. För övrigt, så måste du höja dina betyg som du har i ditt examensbevis - för att höja ditt jämförelsetal.
    Boka gärna tid med SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd.

    Yrkeshögskola
    Som utbildad undersköterska hittar man många spännande vidareutbildningar inom yrkeshögskola, ex. kan man utbilda sig till Steriltekniker, Apotekstekniker, Specialistundersköterska eller Med.sekreterare/Vårdadministratör.
    Antagning till yrkeshögskola sker inte endast på betyg; utan det är även tester och intervjuder samt hur man motiverar varför man vill utbilda sig till ett visst yrke, som spelar roll.

    Hälsningar
    D:

    • Adrian : Nej jag har inga extra-poäng, men tänker läsa Matte 3 och Engelska 7 på komvux för att få extra 1.5p (då inget av det jag tänker söka kräver högre än matte 2 och engelska 6) och se till att få rätt bra betyg för att lägga till några decimaler till jämförelsetal. Förutom det så kommer jag också att göra högskoleprovet, nu är bara fråga låter det rymligt, är det en bra uppdelning David. Enligt mina beräkningar komemr jag gå från 13,7 till 15,2 (för bara extra 1.5p) + så ska jag sattsa för rätt bra betyg i matte då jag har rätt stora kunskaper inom det.
    • Anna : Om du är duktig i Matte, så kanske du kan läsa även matematik 4 och kanske till och med matematik 5 och/eller matematik specialisering. Inom matte kan du få 1,5 meritpoäng, totalt - som max. Och ovanpå det 1.0 för engelska 7; på så sätt skulle du kunna få max inom meritpoiäng, som är 2,5. Det är bra att du vill satsa på så höga betyg som möjligt! Lycka till!