Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Nella, jag gissar på att du menar "utbilda dig Direkt efter gymnasiet utan att komplettera för behörighet". Annars, så kan man komplettera och bli behörig till vilken utbildning som helst.
    Det finns uppskattningsvis 8 ooo yrken och 2.ooo av dem beskrivs på www.framtid.se

    Om jag ska skriva en lista på alla de yrken och utbildningar som inte är möjliga direkt efter studier på SA/samhälle - så blir det många tusen punkter i den listan. T.ex läkar-, tandläkar- veterinär och marinbiologprogrammet kräver att man har gokända betyg i fysik2, kemi2, biologi2 och matematik 4 och de kurserna ingår som obligatoriska endast i NA/naturvetenskap.
    Civilingenjör och högskoleingenjör kan man inte heller bli om man inte kompletterar, för att de utbildningar kräver fysik 2 och matte 4.
    Lärare i många ämnen kan man bli men inte i alla, ex. språklärare - då måste man ha kunskaper i "rätt språk".
    Vilka yrken som finns och vilka utbildningar som erbjuds förändras också; Kika ex. på blogg/se-in-i-framtiden

    Se många exempel på vad man KAN BLI efter SA-programmet: framtid.se/yrke/yrken-efter-sa-alla-inriktningar