Seergi
    om jag blir klart med Högskoleingenjörsprogrammet i nätverksteknik.

    vilka jobb kan jag då få ?

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    I så fall jobbar man oftast som Högskoleingengör>> men det finns exempel på att man med högskoleingengörsutbildningen arbetar som lärare (obehörig lärare); arbetsförmedlare eller utredare på en myndighet t.ex på Försäkringskassan eller som Beslutsfattare på Migrationsverket eller som fakultetsainistratör på en högskola/universitet. Du kan på www.framtid.se se tusentals olika yrkespresentationer men även nya yrken skapas och du ska kanske ha ett yrke som idag inte ännu finns! ;)

    • : sökte nyss på nätverksarkitekt jobb runt sverige och det kom up fler än 60 olika företag som behövde jobb om det har
    • : inte nätverskarkitekt
    • : menar netvärkstekniker
    • Mikael : Bra att du kom på att kolla jobbannonser.
    Läs alla kommentarer
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Seergi,

    IT-data branschen förändras snabbt.

    Ett nytt yrke kan uppstå när som helst, t.ex har man inte hört talas om UX-designers>> och Drönarpiloter>> för bara något år sedan.

    och de "gamla" yrken som t.ex Nätverkstekniker>> kan få en annan/ny innebörd (ett nytt innehåll). Och med de förändrade arbetsuppgifterna kan också en annan utbidning krävas.

    Nya utbildningar skapas och "gamla" läggs ner - det är en pågående process. I princip när som kan nya Yrkeshögskoleutbidningar dyka upp. Det stora "utsläppet" av Yrkeshögskoleutbildningar sker vanligtvis i slutet av januari  eller början på februari varje år men de kan även dyka upp vid andra tidpunkter. hela utbudet av YH-utbildningar hittar man på www.yhguiden.se

    Till högskola/universitet söker man vid tre ansökningsperioder - till vårterminen, till höstterminen och till sommarkurserna. De flesta högskoleutbildningar startar på höstterminen och ansökningsperiod är vanligtvis från 15 mars till 15 april (men i år var den förlängd till 18 april). Det till den 15 mars varje år som man på www.studera.nu och på www.antagning.se som man kan se hela utbudet av högskoeutbildningar som kommer till hösten samma år ges i Sverige.

    Sammanfattningsvis
    kan jag säga att det tyvärr är svårt att planera på förhand om man vill jobba i IT-data branschen. Detta pga den snabba utvecklingen/förändringen. Man behöver läsa så mycket matematik och programmeringskurser som möjigt och försöka "följa med" i utvecklingen inom branschen och ta det "som det kommer". Något bättre råd kan vi inte ge. Hoppas svaret blir till hjälp för dig!

    ANNA

    P.s: kika gärna på de >>yrken som IT-data branschen som vi känner till idag - här.