Isa
    Hej, jag går vård och omsorg och har länge tänkt att jag vill bli barnmorska men nu har jag ändrat mig. Jag vill inte jobba inom vården över huvud taget. Men jag behöver tips på olika jobb för det står still i mitt huvud. Jag vill utbilda mig till något där jag vet att det finns gott om jobb. Jag skulle kunna tänka mig kontorsjobb samtidigt som jag tycker att det är roligt att skapa. En lista med lite tips på jobb skulle jag verkligen uppskatta.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Isa,

    utbud av yrken är inte konstant, utan förändras; nya yrken uppstår. Man kan också skapa sitt eget yrke, exempelvis som Egenföretagare >> (starta ett företag som ska erbjuda en tjänst eller en product, som idag ännu inte finns) och om du ska göra det, så går det inte att tipsa om det, för att det ännu inte finns, utan du själv ska skapa det.
    Det finns exempel på att folk omvandlar Hobby >> till ett jobb.
    ***
    Du skriver om att du vill ha kontorsjobb men där du också kan vara kreativ.
    Kika i så fall på följande yrkespresentationerna:
    yrke/informatör
    yrke/teknikinformatör
    yrke/copywriter
    yrke/kommunikatör
    yrke/bloggare
    yrke/social-media-manager

    Du får annars gärna titta på väldigt många olika yrkespresentationer - på www.framtid.se finns det tusentals, uppdelade på Områden/kategorier; börja kanske med Kultur/media/design - området >>

    Angående "lätt att få jott" så är det svårt att vara säker. För det första, så går det några år innan du kommer att söka jobb och på den tiden kan situationen på arbetsmarknaden förändras.
    För det andra, även om det kanske är "svårt att få jobb", så får ju någon jobbet i alla fall, så varför inte du?
    Är man flexibel, tillmötesgående, tålmodig och är verkligen "bra på det man kan", så brukar det lösa sig med jobbet/inkomsten - efter ett tag. Det kan ta ett tag, men om man fortsätter kämpa, så löser det sig för de allra flesta på ett bra sätt, är vår erfarenhet.

    Men om man vill vara Mer säker på att inte behöva gå arbetslös, råder jag att titta på Yrkeshögskoleutbildningar. "saken" med yh är att Myndighet för Yrkeshögskola beviljar starter endast om prognosen är att arbetsmarknaden inom det yrket för "avgångsstuderande" blir god eller mycket god. Över 90% av före detta yrkeshögskolestuderande har jobb kort tid efter det att de har tagit examen från yrkeshögskola.

    Bästa hälsningar & lycka till!
    ANNA