ana maria

    jag har gått barn- och fritidsprogrammet med inriktning pedagogisk och har även påbörjar på högskolan för att bli grundlärare men hoppade av för att jag kände att jag ville jobba och verkligen förstå vad det är jag vill jobba med. Det jag vet är att jag är väldigt självsäker, social och spontan. Jag vill jobba med människor och hjälpa de på alla sätt. Nu undrar jag vad är det för utbildning jag ska söka vidare till för att kunna jobba inom till exempel socialen? eller något annat som har med människor att göra.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ana Maria,
    inom socialtjänsten jobbar olika yrkesgrupper, många är i grunden socionomer, alltså har examen från socionomprogrammet (3,5 årig heltidsutbildning),
    men i receptionen på Soc.kontoren kan personer sitta med olika utbildningar - kanske med endast gymnasial utbildning, ej ngn högre/eftergymnasial utbilnding. Hen som sitter i receptionen eller via telefon bokar besök till socialtjänsten kommer också i kontakt med utsatta människor och hjälper dem.
    "Inom socialen" jobbar även familjehemsföräldrar: som tar emot barn- och ungdomar som ej kan bo hos sina föräldrar; ledsagare och kan även finnas uppdrag som "kontaktperson" eller "vuxen-kompis" (ofta är det deltid eller timmar vid behov som man får som anställningsform).

    Om du vill skaffa dig en högskoleutbildning och har mål att jobba "inom socialen", rekommenderar jag i första hand socionomprogrammet.

    Kika också på följande yrkespresentationer:

    yrke/personlig-assistent

    yrke/god-man

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan, jag vill påminna om att eftergymnasiala utbildningar finns även i andra skolformer än högskola-universitet, exempelvis finns det många yrkeshögskoleutbildningar, folkhögskoleutbildningar och även utbildningar på privata skolor.
    Info om folkhögskoleutbildningar - www.folkhogskola.nu
    info om yrkeshögskoleutbildningar - www.yhguiden.se

    Några exempel på yh-utbildningar:
    yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/specialistutbildad-barnskotare-med-inriktning-sprakutveckling
    utbildning/yrkeshogskolan-i-landskrona/stodpedagog
    högskolecentrum-arboga/stodpedagog-arboga
    campus-nykoping/specialistbarnskotare-cny-nykoping
    centrum-foer-utveckling-och-laerande-cul/integrationspedagog
    centrum-foer-utveckling-och-laerande-cul/behandlingspedagog
    hermods-yrkeshogskola/stoedpedagog-karlskrona

    • : Tack!
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!