Ayat
    Hej!

    Jag läser nu kandidatexamen i Engelska, och tänker inte läsa vidare till magisterexamen, eftersom jag längtar efter att jobba. Jag tänker jobba utomlands i Förenade Aram Emiraten, Oman eller Qatar.

    Snälla kan någon av er hjälpa mig med att svara på frågan: vad kan jag jobba med? Åtminstone inom vilket område? Vem kan jag fråga (min syv visste inte något om det för att det är inte inom Sverige)
    PS: jag har ingen erfarenhet

    Mycket tacksam för svar!
    • Mikael : Har du släkt/vänner i något av de länderna där du vill jobba i? be dem om hjälp att få fram info i så fall. Annars så tänker jag att du kan åka dit "som turist" och på plats se hur det ligger till. Hitta motsvarighet till den svenska "arbetsförmedlingen" - det borde ju finnas någon organisation som förmedlar jobbmöjligheterna... i nästan alla länder vinns någon sort "arbetsförmedlingen" - om inte statlig, då privat i så fall. En sådan "arbetsförmedling" borde ju kunna ge info om vilka jobb som finns och hur man söker dem. .)

    2 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej Ayat,
    det första jag tänker på är "arbets-visum" - om du behöver få tillstånd för att få jobba i de länderna.
    Kanske kan man vara anställd av ett svenskt företag eller en svensk organisation men vara "placerad" utomlands, i ett av de länderna som du vill jobba i... då jobbar du "för Sverige" men befinner dig utomlands. I så fall behöver du inte tänka på "arbetsvisum". Men om du på egen hand vill söka jobb på företag/organisationer i Förenade Arabemiraten, Oman eller Qatar, då råder jag dig börja med att ta reda på vilka regler som gäller för att få Arbetstillstånd i de länderna.

    Kontakta Ambassader med frågor om arbetstillstånd och du kan också passa på att fråga om de kan hjälpa dig med info om hur du söker jobb i respektive land;

    Förenade Arabemiratens ambassad

    De allmänna "tips" på inom vilka områden du skulle kunna jobba är följande:
    som tolk och/eller översättare
    inom utbildning - kanske som lärarassistent
    inom turism - som guide eller turistinformatör eller inom hotellbranschen, se info om Hotellyrken> (i och för sig gäller de yrkesbeskrivningar i första hand i Sverige, men hotellbranschen är nog ganska "sig lik" även utomlands).

    • : Hej,
    • : Tack för ditt snabba svar!
    • : För det första så vet jag inte vad man kan jobba med när man har ett kandidatexamen i Engelska från Sverige?
    • : Och för det andra så vet jag inte vem jag bör kontakta för att få information om arbetstillstånd, är det ambassaden till de länderna?
    • SYV-besökare : Första fråga är OM DU FÅR LOV ATT JOBBA i de länderna; det krävs ARBETSTILLSTÅND. Inte om du är medborgare i det "aktuella landet" så klart, men om du inte är medborgare och inte kan bli medborgare, då måste du söka TILLSTÅND för att få lov att ens börja söka jobb. :)
    • SYV-besökare : För att arbetsgivare skulle "fixa" arbetstillstånd för dig måste du vara jättebra expert, super-druper-unik specialist inom ditt område... för det är dyrt och besvärligt att fixa arbetstillstånd; det är mycket enklare för en arbetsgivare att anställa någon som redan har arbetstillstånd, som finns i landet, som kan de lokala förhållandena... varför göra livet svårare för sig själv, som arbetsgivare?
    • SYV-besökare : Om du fixar arbetstillstånd /eller medborgarskap som borde inkludera arbetstillstånd/ - då kan du börja söka jobb, inte innan. Du kan svenska och engelska - då borde du kunna vända dig till turism- och hotellbranschen, som guide t.ex; eller försöka hitta företag i ett land där du vill jobba, som har affärskontakter till Sverige.
    • Mikael : Ambassaden och Konsulatet bör kunna svara på frågan hur man får arbetstillstånd. Det är kanske inte hos Ambassaden du ansöker men de borde kunna svara om hur och var du kan ansöka om arbetstillstånd.
    Läs alla kommentarer
    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Ayat,

    jag tycker det där med Arbetstillståndet är jätteviktigt. Har man inte arbetstillstånd, kan man endast jobba "svart", vilket är olagligt.
    Det är annars Arbetsgivaren som bestämmer vem hen anställer. Om du har en affärsidé och vill starta eget - så kan du på den svenska Arbetsförmedlingen få hjälp kring det, t.ex gå på infomöte om att starta företag i Sverige och även gå en kurs via AF om att starta eget. Det är reglerna kring hur man I SVERIGE startar företag som AF i Sverige kan hjälpa dig att få fram. Du kan som svensk företagare befinna dig utomlands ganska mycker,eller t o m bo utomlands - ex. om du startar turism-firma som "skickar" svenska turister till det landet där du bor och du tar emot dem där, "placerar" dem på ett hotell och guidar dem där... så kanske du kan "lösa det hela" - att du är en svensk företagare som har ditt företag i Sverige men som själv bor utomlands.

    Men om du söker anställning hos någon annan arbetsgivare, då måste du passa in i vad den där arbetsgivaren söker för kompetens och det vet vi ju inte här på Fråga syv vad för kompetens som krävs i de länderna som du nämner i din fråga. Det förändras också snabbt. Säg att det krävdes en person för att jobba i receptionen på ett hotell som kan engelska och svenska /om de vet på hotellet att det kommer en del turister från Sverige/ - men de tog tag på en sådan person idag, då är den platsen upptagen, tycker man... men den som fick jobbet kankse inte vill jobba där, vilket hen upptäcker efter några få dagar och vill sluta - då blir platsen återigen ledig. Det förändras snabbt...
    Men inom vissa branscher kan det finnas långvariga stora behov - men då ska man vara expert just inom den branschen. Seriösa arbetsgivare anställer inte utan att man har ett giltigt arbetstillstånd. Att jobba "svart" avråder vi ifrån; det är olagligt och du kan få stora problem.