Mira

    Hej! Jag har studerat IB programmet på gymnasiet och fått mina betyg men hamnat 1 poäng ifrån att få mitt diploma. Undrar nu om var och vad jag kan studera på engelska helst, som inte kräver ett diploma utan har antagningsprov etc. istället?

    • Milla :

      Vi fick nu svar från en sakkunnig: "hej! vissa College i USA kan gå bra med IB certificates. Det finns bl.a bra Community colleges som man kan börja på. Vissa prep year i UK kan man också komma in på."

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Det första jag tänker på är att du kan få grundläggande behörighet till högskolestudier via Allmänna kurser på folkhögskolorna.

    Det andra: Retakes på din gamla gymnasieskola.

    Det tredje: yrkeshögskola  - se utbud på www.yhguiden.se som kan ta in utan fullständig gymnasiekompetens.

    Och sist: privata utbildningar och utbildningar utomlands. Det finns tusentals av dem och du måste leta fram dem själv. Tips! Fråga SYV på din gamla IB-utbildning; hen borde ha fått den frågan förr.

    Vägledare SYV

    Hej,

    Tyvärr är det mycket svårt att få en översikt över vilka skolor/länder som kan ta emot dig som student utan IB-diplom.

    Du får kontakta den skola du är intresserad av utomlands och se om de kan anta dig utan IB-diplom. Att läsa vidare i Sverige på högskola/universitet, även om utbildningen är på engelska, är du inte behörig till, i Sverige krävs IB-diplom.

    Och du kan också antingen göra retakes eller läsa på folkhögskolan för att få komplett gymnasiekompetens om du vill läsa vidare i Sverige.

    Du kan även kontakta www.studyabroad.se eller www.blueberry.nu

    för att få hjälp med antagningskrav gällande utlandsstudier (se hemsidorna). Eller läsa mer på www.studera.nu