Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Samuel,

    tillvalskurser väljer man vanligtvis inför åk2 och 3 och gör det under åk1 - kanske till jul i åk1... eller kanske ännu senare; "dead-line" för tillval inför åk2 kan vara satt till t.ex 1 eller 15 mars på våren i åk1. Så, det är minst 1 år innan du ska behöva göra tillval (Önskemål) om valbara kurser; att man "väljer" valbara kurser betyder att man Önskar läsa dem; vilka kurser man sedan ska få läsa kan vara en annan sak. Detta gäller Alla gymnasieskolor. Det är endast de OBLIGATORISKA kurser som garanteras. Alla valbara kurser kan det bli så att man får läsa det som går att få - pga lärarbrist och andra omständigheter.
    Vilka valbara kurser en viss gymnasieskola vill erbjuda kan man givetvis få svar på - från skolan. Att nå skolan kan du ex. genom att göra en >>>Ansökan på den här sidan"anmälan prova på tumba/Xenter".

    Du kan också besöka Tumba/Xenter<<< på Öppet hus den 7 febr.