Safiya
    Hej! Jag pluggar i universitet till något som kallas för lärare inom fritidshem ingång bild. Det är ett nyare ord för fritidspedagog. Jag hade min praktik och tyckte det var ganska tråkigt. En väns mamma är utbildad fritidspedagog och sa till mig att hon är behörig att jobba i komvux, sfi osv. Därför undrar jag om det finns fler valmöjligheter i detta yrke förutom självklart fritids och förskola. Jag tycker om mer utmanande arbeten och undrar om jag kan arbeta som tex socialpedagog eller liknande yrken där man kan arbeta med barn med problematiska bakgrunder.

    Om min utbildning inte är så bred, vilka kurser kan man lägga till?

    Med vänlig hälsning, Safiya

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Safiya!

    Vad gäller Socialpedagog (som också kan kallas för Behandlingsassistent>>) så är detta antingen en Yrkeshögskoleutbildning på två år på heltid (se vilka aktuella utbildningar till Socialpedagog som YH erbjuder här>> )eller en treårig akademisk utbildning (på Socialpedagogiska programmet som leder till en kandidatexamen). Utbildning till socialpedagog på högskolenivå ligger (innehållsmässigt) nära socionomutbildningen.
    I vissa fall söker arbetsgivaren en socialpedagog "eller motsvarande", vilket kan möjliggöra för personer med andra utbildningar att söka tjänster som socialpedagog och arbetsgivare kan göra bedömning att din utbildning är "motsvarande", och du kan få jobbet.

    Det kan också finnas alternativa möjligheter att arbeta med barn och ungdomar med "problematiska bakgrunder", t.ex läs på www.framtid.se om yrket Familjehemsförälder>>

     Läs också om flera olika "liknande" yrken som "går in i varandra">> och ibland har man mycket liknande arbetsuppgifter, fast olika arbetstitlar (och tvärtom: med samma "titel" kan man ha två ganska olika jobb).

    Liselotte

    Angående vlka valbara kurser du eventuellt kan lägga till den utbildningen som du läser nu, behöver du prata med Studievägledare på din institution om. Det finns någonting som heter "akademisk frihet" och syftar på att varje högskola och universitet kan (inom vissa ramar) bestämma ganska mycket själva och utbildning med samma namn kan på olika högskolor/universitet skilja sig något (och ibland ganska mycket).
    När du pratar med Studievägledare på din institution, passa på och fråga om vilka möjligheter det finns för dig att genom val av praktikplats (de återstående praktikperioder inom din utbildning), påverka inriktning på din utbildning. Sedan kan du kanske göra samma sak (påverka inriktningen) genom val av Examinationsarbete (i slutet av din utbildning).