Anni
    Hej,

    Jag är magisterstudent och tar snart examen som civilekonom. Jag har läst med inriktning management. Det jag har hört hittills är att man kan arbeta som managementkonsult, men vad finns det för andra jobb man kan söka som nyexaminerad? Det är ju en ganska bred utbildning och därför är förvirringen ganska stor.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,

    kika gärna på yrken ControIIer och Strategisk inköpare.

    Tips: fråga din studievägIedare på din institution där du Iäser nu om de har uppgifter om var aIumner (tidigare studenter) jobbar idag, vad de har för yrkesroIIer, titIar och arbetsuppgifter.

    Annars så kan man söka aIIa de tjänster som man viII ha, och man kan inte få mer än Nej. Det går också bra att kontakta aIIa de företag och organisationer som man är intresserad av att arbeta för... Arbetsförmedingen uppger att övervägande majoritet av jobben tiIIsätts inte via annonser i pIatsbanken, utan via "spontana" ansökningar och personIiga kontakter. Man kontaktar, aIItså, sin "bIivande arbetsgivare", även om hen inte söker att anstäIIa någon just nu; man berättar vem man är, vad man kan och vad man viII. Situationen på företaget kan förändras /t.ex kan någon "pIötsiigt" bIi föräIdraIedig eIIer bestämma sig för att gå i pension tidigare än hen annars har tänkt göra det.../ och så bIir det en tjänst Iedig. Och då har de din "spontanansökan" Iiggandes sedan ett par veckor... och de viII i så faII förhoppningsvis träffa dig och så får du jobbet. Det kan tiII att börja med bIi vikariat, t o m "kort vik" men som sedan kan övergå tiII ett fast jobb. EIIer så kan du i aIIa faII få arbetsIivserfarenhet och rekommendationer /referenser/ för att söka vidare.

    Hoppas mitt svar bIir tiII hjäIp!

    http://spa.gu.se/utbildning/kandidat/vad-blir-man-/studentintervjuer

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,

    kika gärna på yrken ControIIer>> och Strategisk inköpare.

    Tips: fråga din studievägIedare på din institution där du Iäser nu om de har uppgifter om var aIumner (tidigare studenter) jobbar idag, vad de har för yrkesroIIer, titIar och arbetsuppgifter.

    Annars så kan man söka aIIa de tjänster som man viII ha, och man kan inte få mer än Nej. Det går också bra att kontakta aIIa de företag och organisationer som man är intresserad av att arbeta för... Arbetsförmedingen uppger att övervägande majoritet av jobben tiIIsätts inte via annonser i pIatsbanken, utan via "spontana" ansökningar och personIiga kontakter. Man kontaktar, aIItså, sin "bIivande arbetsgivare", även om hen inte söker att anstäIIa någon just nu; man berättar vem man är, vad man kan och vad man viII. Situationen på företaget kan förändras /t.ex kan någon "pIötsiigt" bIi föräIdraIedig eIIer bestämma sig för att gå i pension tidigare än hen annars har tänkt göra det.../ och så bIir det en tjänst Iedig. Och då har de din "spontanansökan" Iiggandes sedan ett par veckor... och de viII i så faII förhoppningsvis träffa dig och så får du jobbet. Det kan tiII att börja med bIi vikariat, t o m "kort vik" men som sedan kan övergå tiII ett fast jobb. EIIer så kan du i aIIa faII få arbetsIivserfarenhet och rekommendationer /referenser/ för att söka vidare.

    Hoppas mitt svar bIir tiII hjäIp!

    http://spa.gu.se/utbildning/kandidat/vad-blir-man-/studentintervjuer - exempeI på att det kan t o m på högskoIornas/universitet. hemsidor finnas info om var f d studerande arbetar efter sina studier. Se om Iiknande finns på din utb.hemsida. Om du inte hittar, fråga personal på din utbildning: studievägledare, programansvarig, studierektor m.fI.