Adrian
    Hej! Jag bor i Jönköping och jag är 01a, ska alltså börja gymnasiet nästa år och jag vill verkligen gå Estetiska programmet med inriktning musik, men jag är lite tveksam eftersom att jag har hört att det programmet inte ger lika mycket behörighet till högskolor som andra program och därför vill jag veta vad man skulle kunna komma in på för högskolor ifall man gått ut Estetiska programmet med bra betyg?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan!

    Yrken som man ofta väljer att satsa på om man går inriktningen musik på ES>> är: artist, låtskrivare, arrangör, producent, musikpedagog, musiker, kantor, studiotekniker, ljudtekniker, lärare, journalist.

    Det är endast matte 1b som man läser inom Matte på Estetiska programmet, men om du väIjer till matte 2b, blir du behörig tiII många fIer eftergymnasiaIa utbiIdningar, bIand annat tiII Socionom och PsykoIog.

    Om du väIjer läsa Naturkunskap 2 (och matte 2b) - blir du behörig till ännu många fler högskoleutbildningar - bland annat till Sjuksöterska, Fysioterapeut (fd Sjukgymnast), Arbetsterapeut och Förskollärare.

    Du kan se vad som läses på Estetiska programmet här>>