Jenny
    Hej, jag läser andra året på natur nu och är villrådig gällande vad jag vill bli senare i livet. Nu har jag börjat fundera på juridik, men iom. att det är ett väldigt brett område vet jag inte riktigt vad det är man kan göra. Jag vill dock för allt i världen inte jobba med brottmål eller något liknande där man ska sitta som åklagare, försvarare, domare eller dylikt. Jag har försökt se vad det finns för olika ting man kan jobba med och funderat lite på att bli familjerättsadvokat, typ skriva testamenten och komma med rådgivning eller liknande. Utöver det så vet jag inte riktigt vad det skulle finnas som jag kan tänka mig att syssla med. Jag är inte det minsta intresserad av att jobba med miljö- eller asylärenden och jag är inte särskilt bekväm med att stå och föra en talan så som man skulle göra om man var åklagare/försvarare då papper och penna är mina bundsförvanter snarare än direkt tal. Men tror att jag skulle vara intresserad av att ev. sitta med "mindre" tvister, t.ex. rörande mark, rättigheter, osv.

    Har du några förslag på vad som finns i övrigt som du tror skulle intressera mig? Det får gärna vara lite smalare inriktningar också.
    Måste jag gå något annat än juristlinjen på 4,5 år?
    Och, viktigast av allt, hur ser en typisk dag ut för t.ex. en familjerättsadvokat? Du får gärna beskriva en arbetsdag för ev. andra inriktningar som du tror skulle passa mig också.
    Skulle du ha förslag på lite mer ingående läsning kring juristutbildningen/-yrket i övrigt så får du hemskt gärna bifoga det också.

    Tack på förhand
    • Peter : Hur går det? Fick du något svar från Jusek.se?
    • : Frågade aldrig Jusek då det visade sig att jag har en avlägsen släkting som är familjerättsadvokat och som bör kunna svara på de flesta av mina frågor.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    En mycket intressant fråga! Dock svår att besvara för en SYV som själv inte är utbildad jurist och inte själv arbetar som familjerättsjurist.
    Du skulle behöva få svar från flera olika jurister och jämföra deras svar. Det går säkert att få ganska olika svar ang hur en arbetsdag ser ut för en familjerättsjurist, beroende på var i landet personen är verksam och om hen arbetar på en stor eller en liten arbetsplats.
    Idag finns det tyvärr inte ett inarbetat system då SYV har tillgång till bred kontaktnät med personer yrkesverksamma inom olika specifika områden som i detta fallet är Familjerättsjurister.
    Jag vill inte hitta på ngt och vilseleda dig. Du behöver komma i direkt kontakt med yrkesverksamma jurister och få svar från dem. Mitt förslag är att du tar hjälp av http://www.jusek.se dvs skriver till dem och ber rekommendera några av deras medlemmar som skulle vara villiga att ställa upp med sin tid och beskriva sina arbetsuppgifter och bl a "en typisk dag" för en familjerättsjurist.
    Jag hör av mig om jag kommer på ett bättre svar på din fråga!
    Mvh Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare