Hej Art!

    Estetiska programmet är ett högskoleförberedande program och tanken är att man läser vidare - på högskola, yrkeshögskola, på KKU (konst- och kulturutbildning) eller på folkhögsola alternativt på en privat skola, och först efter det att man har läst på eftergymnasial nivå och lärt sig ett yrke, då kan man få jobb.

    Att få jobb direkt efter Estetiska programmet eller ngt annat högskoleförberedande program - är ganska svårt. Det är mycket lättare att få jobb efter ett yrkesprogram. Detta pga man lär sig ett yrke på ett yrkesprogram och det gör man inte på ett högskoleförberedande program.

    Om man, trots att man inte har lärt sig ngt yrke, vill försöka få jobb direkt efter gymnasiet (när man får examen från ett högskoleförberedande program), så kan man söka jobb som Säljare, som Administratör eller som Hemtjänstpersonal (vårdbiträde>> )eller som Personlig assistent.

    Flera jobb som man kan få efter vilket gymnasieprogram som helst är t.ex Au PairReseledare eller Guide.

    Vilka utbildningar man blir behörig att söka efter gymnasiet, är det omöjligt att nämna... i alla fall inte alla... för de är väldigt många. Sedan beror det mycket på vilka valbara kurser du läser på Estetiska programmet - om du t.ex läser Matematik 2 eller inte. T.ex om du får godkänt betyg i Matte 2, blir du behörig att söka till Psykolog och Socionomutbildningar på högskolenivå. Läser du inte Matte 2, blir du inte behörig men du kan alltid komplettera efter gymnasiet och på komvux läser man matte 2 på fem veckor, om man läser på heltid.

    Se på www.framtid.se vilka yrken som finns och hör av dig igen - berätta för oss vilket eller vilka yrken du är intresserad av.

    Bästa hälsningar

    ANNA