Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Lara,
    Ekonomiprogrammet (EK) är ett av de högskoleförberedande program och tanke är då att man kanske i första hand söker vidareutbilda sig - ofta på högskolenivå: högskolor och universitet.
    Vilka utbildningar man kan bli behörig till på ekonomiprogrammet beror delvis även på vilka valbara kurser man läser.
    På inriktningen Juridik läser man inte matematik 3 som en obligatorisk kurs men på inriktningen Ekonomi på EK läser man matte 3 som obligatorisk kurs. Det är nog den största skillnaden mellan inriktningar, vad gäller vilka eftergymnasiala utbildningar man blir behörig till. Programplan för EK - se här.

    Få jobb direkt efter gymnasiet
    Gymnasiekompetensyrken - det är yrken man kan jobba inom utan att ha någon eftergymnasial utbildning och då man på gymnasiet ej har lärt sig något specifikt yrke, det är alltså "Gymnasiekompetens", det vill säga "allmänna kunskaper och färdigheter" som räcker för att kunna få jobb.

    Du går gärna läsa info på framtid.se/yrken-efter-SA-alla-inriktningar därför att man får i princip samma behörighet på EK/juridik som på valfri inriktning på Samhällsvet.programmet.

    Studie- och yrkesvägledare