Breenata
    Jag studerar nu i lund universitet lingvistik och språk(Spanska) vad kan man jobba med då? huvudäme lingvistik ??
    • Anna : Prata gärna med studievägledare på din institution; fråga om hen har eller kan skaffa en lista på vad de f d studerande arbetar med idag.
    • SYV-besökare : Mina tips skulle vara översättare, tolk, språk-konsult (finns universitetsutbildning specifikt för dessa yrken) också språkgranskare (av texter som någon skriver på sitt andra språk), korrekturläsare och redaktör.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Breenata;
    förutom att ge ämneskunskaper tränar studier i lingvistik upp din förmåga till problemlösning och kritiskt och analytiskt tänkande och även din kommunikativa kompetens.

    Många studerande kombinerar sina studier i lingvistik med andra språkämnen, eller med studier i filosofi, pedagogik och/eller IT/data- och systemvetenskap. Studier i lingvistik kan därför leda in till väldigt många olika yrken. Några exempel: man kan bli forskarassistent eller forskare, lärare (bland annat högskolelärare) i första hand inom språkundervisning, eller arbeta inom IT-branschen. Andra exempel på områden där lingvistikstudier är en viktig merit är redaktionellt arbete, översättning, språkvård, talteknologi och språkteknologi, se yrke/sprakteknolog. Kika även på yrke/talskrivare, yrke/journalist-reporter och Multijournalist, på bokforlagsyrken och på yrke/sprakvetare

    Hej igen, vi fick idag svar från Uppsala Universitet; var god läs nedan:

               Med en kandidatexamen med språkligt huvudämne kan man som du själv skriver välja att fortsätta studierna på masternivå och ta ut masterexamen efter två år. Efter detta kan man söka doktorandtjänst om man vill fortsätta forska. Den karriärvägen slutar ju i princip med att man blir universitetslärare eller forskare.
    Ungefär hälften av de som tar examen från programmet väljer att fortsätta sina studier. Jag skulle tro att särskilt de som har lingvistik som huvudämne är forskningsintresserade. En annan möjlighet för fortsatta studier är att gå korta lärarprogrammet och få lärarexamen. Då blir man ämneslärare i det språk /de språken man studerat.

    Den andra hälften av de som tar examen från Språkvetarprogrammet går direkt ut i arbetslivet efter kandidatexamen och har yrken som översättare, förlagsredaktör, förlagsassistent, marketingsassistent, universitetsadministratör, journalist, informatör, bibliotekarie.

    Via vår praktikmöjlighet inom Språkvetarprogrammet har vi ofta kontakt med bland annat företag som Decathlon, Semantix, Spanska ambassaden, Tyska handelskammaren, Norstedts förlag samt EU-kommissionen. Men jag kan inte direkt säga att våra alumner jobbar just där efter examen.******

    ********* och från Stockholms universitet, var god läs nedan:

    ”Eftersom utbildningen i stor utsträckning handlar om att lära sig observera, samla och analysera olika typer av språkliga data får man, förutom rena faktakunskaper, en träning i kreativt tänkande och analysförmåga som är tillämpbar i många olika sammanhang.

    Våra tidigare lingvistikstudenter arbetar idag bl.a. inom bokförlag, företag som utvecklar automatiska översättningsprogram eller stavnings- och grammatikkontroller, företag som ägnar sig åt talaridentifiering eller utveckling av telekommunikationstjänster av alla de slag, statliga och kommunala verk som språkplanerare och/eller inom utbildningsväsendet som konsulter. En del studenter väljer att fortsätta sina studier upp till forskarnivå och ägnar sig sedan åt språkforskning inom någon av våra olika inriktningar.

    Vad du faktiskt kommer att arbeta med efter avslutad utbildning beror till ganska stor del på dina egna intressen och hur de tar sig till uttryck i såväl ditt val av inriktning och de kontakter med olika universitetsämnen och näringslivet du skaffat dig under utbildningstiden!”

    Daniel SYV

    Hej!

    det finns mycket man kan jobba med som utbildad lingvist, lite beroende på vald inriktning i utbildningen inkluderar det:
    arbete på reklambyrå (copy writer >>),
    pressavdelning,
    magasin (tex skribent, sidredaktör),
    webbtidning,
    förlag,
    kommunikationsföretag (content creator),
    webbyrå (inkl sökoptimering),
    översättningsbyrå samt myndighets, företags eller annan organisations kommunikationsavdelning, språkgranskning och klarspråksarbete.

    Detta är de arbeten (listan ovan) jag nämner som möjligheter efter "Språkvetarprogrammet, inriktning textbearbetning" vid Högskolan i Halmstad, en utbildning som är unik i sitt slag i Sverige och har visat sig ge goda chanser till jobb efter examen!

    Hälsningar
    D: