Mikael SYV på FrågaSYV

    Tre års studier på högskolenivå är minimikravet men man kan läsa mycket mer. Utbildade osteologer söker arbete inom arkeologisk fältverksamhet där de kan hantera och ansvara för benfynd som tas tillvara. Osteologer kan också få anställningar inom museivärlden och länsstyrelser.

    Vill man efter kandidatexamen, som tar tre år (på heltid) att uppnå, kan man söka doktorandtjänster både vid nationella, dvs svenska, och internationella, dvs utländska, universitet.

    De osteologer som är intresserade av rättsmedicin , fortsätter efter kandidatexamen sina studier inom detta område.

    • : Kan man jobba inom sjukvård? eller hjälpa inom mordutredning?
    • Mikael : Vad vill du jobba som inom sjukvård? Mordutredningar är det forensiker som deltar i men forensiker kan säkert i vissa fall vända sig till olika experter och bl a till osteologer, kan jag tänka mig.