elev
    Hej!

    Jag har alldeles nyss börjat jobba på sfi och har fått hoppa in för svenska lärare. Jag har märkt att det är lite knepigt då man måste hålla det väldigt enkelt!

    Jag kommer ha b, c och D elever har ni tips vad man kan göra/föreläsa om för respektive grupp som rör skola och arbetslivet samt arbetsmarknaden?

    Hur kan man involvera eleverna mer? Tips på upplägg? Sen har jag märkt att när jag har planerat för en timme kan det bli klart snabbare har ni tips på att kunna dra ut tiden på vilket sätt/hur?

    Något tips att tänka på när man jobbar som syv med sfi elever?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Amina,

    jag tycker att man med stor fördel kan använda material som finns på www.framtid.se

    Det är texter, bilder och filmer om tusentals olika yrken som finns på sajten. Min mening är att "vem som helst" kan hitta ngt. intressant för sig själv på www.framtid.se

    Om inte annat, kan du visa filmer om olika yrken. Förutom yrken, kan man läsa om olika skoIformer - på http://www.framtid.se/studier och man kan läsa blogg-inlägg på http://www.framtid.se/bloggar och reportage på - http://www.framtid.se/reportage

    All info på www.framtid.se handlar på ett elIer annat sätt om yrken, studier eIIer söka-jobb aktiviteter.

    Som hemIäxa kan man be eIeverna hitta ett yrke som de vet mycket om och förbereda någon presentation - på den nivå som de kan... om de kan ta med sig t.ex DipIom som de fick när de Iäste i sin hemIand förut och visa upp det, om det viII... eIIer hitta foto att visa upp för kIassen eIIer vad de viII och kan visa och berätta om ngt. yrke som de vet mycket om ...

    och nästa gång får de på www.framtid.se hitta ett yrke som de inte visste ngt. om över huvudet taget, som är heIt nytt för dem, som t.ex kan vara - UX-designer>>

    Ett annat förslag är - Gruppövningar som vi har samlat på den här sidan>>>, som förhoppningsvis kan anpassas även till B-kurs inom SFI. Kika gärna på dem och välj den eller de övningar som du vill testa göra med SFI-elever.

    Ännu ett förslag som jag har - gå en Tipspromenad om yrken - du kan skriva ut den här>>

    Det är 10 frågor om olika yrken och kan man inte svaret, kan man försöka Gissa! :) Deltagare kan gå tipspromenad i grupper och varje grupp kan på förhand ha ett litet "gruppmöte" och bland annat komma på ett "gruppnamn", vad de ska heta som grupp. Sedan skriver de det namnet på svarsblanketten när de Iämnar in den.

    Som pris kan man ha en påse godis eller ngt. annat litet symboliskt pris. Som utslagsfråga kan man hitta på någon egen fråga - t.ex lägga in många gem i en glasburk och be deltagare att gissa hur många gem det är i burken (på förhand kIistrar du på en lapp i botten där antalet gem står - så att ingen ska tro att det manipulerats i efterhand :).

    Och sist, men inte minst - :) kan man introducera Ordspråk på svenska, Dikter och Sånger.

    Ang. sånger - du kan välja några sånger på svenska och hela gruppen kan lyssna på dem - sen kan de rösta på ("direktdemokrati") vilken sång ni väljer som ni sedan ska arbeta med texten...

    T.ex kan man lyssna på 2 sånger i slutet av varje lektion - och rösta ner en av dem... den andra (vinnande låt) går sedan tiII "semifinaI" och i finaIen vinner en av Iåtarna - som ni sedan ska arbeta med. DeItagare får text av den sången, aIIa ord ska översättas och de som viII får sjunga med. Andra får Iyssna på sången och föIja text med ögonen. De som viII och kan kan citera text som en dikt, om de inte viII eIIer kan sjunga.

    Sånger som ska deIta i "tävIingen" kan du sjäIv väIja eIIer så kan du be deItagare att komma med försIag på var sin sång - sången ska vara på svenska och du säger på förhand att du har rätt att ta bort viIken sång du viII från "tävIingen" i faII det är opassande text (som t.ex innehåIIer svordomar eIIer uppmaning att begå brott) i sången.