Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Elsa!

    Ekonomiprogrammet på gymnasiet har två inriktningar - Ekonomi & Juridik och den stora skillnaden i behörigheten till vidareutbildningar ligger i att man på inriktningen Ekonomi läser Matematik 3b som en obligatorisk kurs.

    Det gör, alltså, ganska stor skillnad - vilken inriktning på Ekonomiprogrammet du kommer att läsa.

    Exempel på yrken som du kan läsa vidare till efter inriktningen ekonomi: ekonom, jurist, marknadsförare, projektledare, revisor, fastighetsmäklare, försäkringsförmedlare, civilekonom och nationalekonom.

    På inriktningen Juridik kan du välja till läsa Matte 3b (valbar kurs) och då blir du behörig till samma eftergymnasiala utbildningar som på inriktningen Ekonomi på EK. Om du inte får godkänt betyg i matte 3b, blir du ändå behörig till många olika eftergymnasiala utbildningar - bland annat till många utbildningar på Yrkeshögskola och till många högskoleutbildningar också, bl a kan du läsa till Jurist, Psykolog, Socionom och Studie- och yrkesvägledare.

    Lycka till med dina studier!

    L. :)

    Liselotte