Hampus
    Hej!
    Jag är en kille på 15 år som inte kan bestäma dig över vilken linje jag ska välja till gymnasiet. Mina poäng är väldigt höga. I dagsläget har jag runt 270 poäng i årskurs 8 så det finns bara förbättringar i årskurs 9. Till vardags spelar jag fotboll i ett lag. Jag är en väldigt allmänbildad kille som kan lite för mycket. Att skriva är en av mina främsta styrkor. Jag vill gå i en gymnaielinje som erbjuder väldigt många jobbalternativ med bra lön, NIU skulle inte skada. Jag är också bosatt i Stockholm. Min fråga är alltså: Vilken linje tror ni skulle passa en fotbollsintresserad kille som gillar att skriva och som också vill ha många alternativ när det gäller yrken senare i livet?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Hampus !

    det är mycket bra att du har höga betyg och är allmänbildad.

    Ang. NIU så söker man via sportförbundet som väljer de mest begåvade inom varje sport ... Så det är separat från en vanlig gymnasieansökan men man bör i så fall söka till gymn.skola som erbjuder NIU inom just ditt sport.

    Välja gymn.program är ännu lite för tidigt. Du har ett helt år till på dig! Du växer, mognar och dina intressen kan ändras mycket på ett år. Mina råd är att du läser på om Gymnasieprogram>> och går på öppna hus på många olika gymnasieskolor, vilket i sig är allmänbildande. Många gymnasier bjuder på öppna hus och infokvällar under april - maj och jag råder dig att gå på så många aktiviteter på gymnasieskolorna som du hinner.

    Studie- och yrkesvägledare