Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Fatma!

    Om du får möjlighet att gå om åk8, är det en fantastisk möjlighet som jag tycker du bör tacka Ja till. Det är rektor på din grundskola som fattar beslut om du får gå om ett år eller inte.

    Du kan givetvis också önska - vad du vill göra. Dina vårdnadshavare har också mycket att säga till om... för att du ännu inte är myndig. Du blir Myndig när du fyller 18 år.

    Att gå vidare till åk9 med F i Matte, Engelska och ännu ett ämne - är inte ett bra alternativ. Detta bland annat på grund av att både matte och engelska krävs för behörighet till alla nationella gymnasieprogram.

    Som sagt, är det Rektor som fattar beslut om du får gå om åk8. Mitt råd skulle vara att gå om ett år.

    Bästa hälsningar

    L. :)

    Liselotte

    Om du eller dina vårdnadshavare /föräldrar/ vill läsa vilka Regler som gäller, så är det i SKOLFÖRORDNINGEN 4 KAPITLET §§4-7 och i  Skollagen, kapitel 7 ( 13§ och 15§) som ni får läsa.

    Att du ska få gå vidare till åk9, trots några F-betyg, eller inte - kallas för "Uppflyttning" (till högre årskurs). Det är rektor som fattar beslut om vilka elever som "flyttas upp" till nästa årskurs och vilka som inte flyttas upp och i fall du inte flyttas upp, då kan då gå om åk8 igen.

    Det är många olika omständigheter som rektor behöver ta hänsyn till: vad du vill, vad dina vårdnadshavare vill, vad dina lärare säger (hur mycket du har "kvar" tills du kan uppnå godkänt betyg) men det är Rektor på din grundskola som har "sista ordet". Men om du och dina vårdnadshavare (föräldrar) inte är nöjda med rektors beslut, kan ni vända er till utbildningsförvaltningen i kommunen.

    Det bästa är att komma överens - att ha ett möte där alla "parter" är med och diskuterar vad är bäst för dig och sedan komma överens och att rektor fattar beslut utifrån det som ni kommer överens om. Det är vad jag hoppas kommer att hända!

    • : Hej
    • : Tack för det snabbaste svaret !
    • Julia : Vi svarar så fort vi kan och är glada om våra svar blir till hjälp!