lina
    Jag är en tjej som går sista året i estetiska programmet. Jag har läst moderna språk steg 1 och naturkunskap 2 som individuellt val. Matte2b har jag läst som en utökad kurs. Om jag söker till en utbildning som exempelvis sjuksköterska kommer betyget i Natur, Matte och Moderna räknas med i mitt snitt?

    Vilka kommer räknas med?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Lina,

    du har rätt. I det fallet du beskriver kommer betygen i naturkunskap, matte 2 och moderna språk räknas in i ditt "snitt"/Jämförelsetal. Detta pga alla betyg räknas in, som inte är Utökade (med undantag av Gymnasiearbete, betyg i GA räknas inte in). Och i ditt fall är matte 2 en kurs som krävs för särskild behörighet till just Sjuksköterskeprogrammet, och av den anledning kommer att räknas in. Så, du har rätt.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    • : Tack för svaret. Men jag undrar hur det skulle vara om i fall jag har matte 2 och naturkunskap 2 som individuella val kurser, och moderna språk steg 1 som utökad kurs. Skulle då betyget på natur och matte räknas med och inte moderna språk?
    • : Är jag fortfarande behörig till Sjuksköterskeprogrammet med tanke på att jag har matte 2 som en utökad kurs?
    • Peter : För behörighet spelar det ingen roll om en kurs lästes som Utökad eller inte. Man är lika behörig för det.
    • Peter : Om du skulle haft Moderna språk 1 som U-kurs (utökad), då skulle inte betyg i moderna språk 1 räknas in i ditt jämförelsetal.
    Läs alla kommentarer