SYV-besökare
    Hej, jag undrar följande - om en person har betyg från innan gy11, vad krävs då för att vara behörig till yrkeshögskolan?
    Mvh
    Tack för ett snabbt svar!
    :)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    till många yrkeshögskoleutbilndingar krävs det även Särskild behörighet och ofta ingår det även att man har viss Arbetslivserfarenhet - och det får man titta på varje yh separat>> och se vad de kräver.

    OBS! Yrkeshögskola kan ta in obehöriga i "fri kvot": närmare bestämt är det upp till 20% i varje undervisningsgrupp som får vara formellt obehöriga; utbildningsanordnares bedömning om att personen har möjlighet att klara av utbildningen gäller. Därför uppmanar vi även obehöriga att söka till yrkeshögskola.

    Men nu till din fråga ang. "formell allmän behörighet till yrkeshögskola"... Var god kika på BEHÖRIGHET TILL YRKESHÖGSKOLESTUDIER - och man kan bli behörig till yrkeshögskola många olika sätt.

    Se särskild punkt:

    "genom svensk eller utländsk utbildning, praktisk erfarenhet eller på grund av någon annan omständighet har förutsättningar att tillgodogöra dig utbildningen."

    På så sätt är det Bedömning som utbildningsansvariga gör, som gäller för att bedöma behörighet.