Alex
    Det är så att jag går på ett IN program i andra året och jag känner att jag inte direkt tycker om min utbildning och det jobb jag kommer ha efter gymnasiet.

    Arbetet med att vara mäklare och hålla på med fastigheter har börjat att bli mer och mer intressant för mig och jag undrar om vad det krävs för att bli en, liksom behöver jag byta gymnasium eller kan jag gå klart det jag går och senare söka en utbildning eller krävs det att man måste ha gått liksom ekonomiprogrammet mm,
    Jag är välldigt intresserad av att vara runt folk och göra dom intresserade till stt köpa saker och därför vill jag gå detta program
    Om jag saknar betyg kan jag plugga på komvux innan jag söker till fastighetsmäklar program.
    • : Så om jag har förstått det rätt så kan jag fortsätta gå klart på det nuvsrande program och senare även gå på kombux om något betyg skulle fattas samt att jag behöver ha fått en gymnasieexamen
    • Milla : Ja. Du har förstått rätt.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Alex,

    i Sverige läser man till fastighetsmäklare på högskolenivå (minst 2 år på heltid, ofta 3 år: det finns program i ekonomi som också inkluderar alla de kurser som ger möjlighet att ansöka om registrering som fastighetsmäklare - de programmen brukar vara 3-åriga).

    Behörighet till de högskoleprogram som utbildar till fastighetsmäklare brukar vara: Grundläggande behörighet (som krävs till alla högskoleutbildningar) + godkända betyg i gymnasiala kurser Matematik 3b eller 3c, Samhällskunskap 1b eller i två små kurser:1a1+1a2.
    För grundläggande behörighet behöver du ha EXAMENSBEVIS + godkända betyg i svenska 2 och 3 och i engelska 6.
    *****
    På IN läser du - som obligatoriska kurser - matematik 1a och samhällskunskap 1a1 (se om du kan välja till läsa matte 2a och 3b på din skola innan du går ut år3); prata med syv på din skola om möjlighet att läsa Samhällskunskap 1a2.
    Svenska 2,3 och eng6 har du rätt att läsa om du säger till om det på din skola. Dock kan det bli svårt att hinna med svenska 2 och 3 om du inte redan läser svenska 2 nu...
    Blir du inte behörig på gymnasiet, kan du söka till komvux alt till folkhögskolans Allmänna kurser.