Hamza
    Hej!
    Jag undrar hur många poäng behöver jag läsa upp för att få ett fullständig gymnasiebetyg. Har hört folk som säger det räcker om man har 2250 godkända poäng. Är det ett måste att jag ska läsa 2400 poäng för att få det eller?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Hamza,

    vilket år fick du ditt gymnasie"dokument" och vad för typ av dokument det är?

    Det finns Slutbetyg, Samlat betygsdokument, Studiebevis och Examensbevis. Och det är olika regler som gäller för var och en av dokumentstyper. Däri ganska mycket förvirrning.... och dessutom Slutbetyg och Samlat betygsdokument - här spelar det också roll från vilket år dokumentet är och om det är från gymnasiet eller från Komvux.

    För Studiebevis och Examensbevis spelar det roll om de är från gymnasieskola eller från komvux.

    Om du svarar ang. vilken typ av dokument du har idag; och från vilket år; samt om du fick det på komvux eller på en gymnasieskola - eller om du ev har utländska gymnasiebetyg... ?

    Ta annars ditt gymnasiedokument till sYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd - så får du veta exakt vad som gäller just i ditt fall.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    • : Hej Anna!
    • : Jag är inte riktig färdig med utbildningen men målet är högskoleförberedande gymansieexamen. Jag läser alla mina kurser från komvux.
    • Anna : För gymnasieexamen på Komvux krävs det 2400 BETYGSATTA poäng. Av dem kan man ha max 150 poäng F. Men det är så klart bättre att ha alla betyg godkända. F-betyg drar ner ditt medelvärde jättemycket.
    • Anna : Komvux brukar inte "proppa" på folk onödiga kurser; det kostar mycket pengar att erbjuda utbildningsplatserna. Därför brukar komvux var mycket effektiva och gör studieplaner som snabbast leder till Examensbevis, utan att man läser någon "onödig" kurs.
    Läs alla kommentarer