Adrian

    Hej jag går 3:an i El och Energiprogrammet med inriktning IT. Jag har alltså ångrat mig helt med vad jag har valt och har inget intresse i det, och jag vill studera något annat i högskolan. Jag har högskole ämnen som svenska 2, 3, engelska 5, 6 osv.

    Mitt snittbetyg är 11,52 vilket ju inte så bra när jag vill söka till psykologprogrammet, och jag kommer ju såklart läsa komvux när jag tar studenten. Man går ju ut med 2500 poäng sen så läser man på komvux och kanske får 3500 poäng, och om jag får väldigt bra betyg där, kan jag byta ut mina dåliga 8 dåliga gymnasiebetyg för mina 8 komvux betyg så snittbetyget blir högre när jag söker in till högskolan? då blir det ju 2500 poäng igen.

    Jag har dock F I matte 1:a och kommer förmodligen gå ut med det också, kan jag börja på komvux efter jag tagit studenten då eller måste man vänta tills jag fyller 20 ?

    Hoppas du förstår vad jag menar, tack!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Adrian,
    utan godkänt betyg i matematik 1 får du i slutet av åk 3 Studiebevis, ej Examensbevis. Studiebevis ger inte grundläggande behörighet till högskolestudier, men ger rätt att kunna bli antagen till komvux, trots att man är yngre än 20 år.
    Du behöver sedan göra planering mot examensbevis med SYV på komvux. Du kommer sedan följa den planeringen - för att kunna ta ut Examensbevis från komvux.
    ***
    Särskild behörighet till psykologprogrammet inkluderar matematik 2. Du kommer alltså behöva få godkänt betyg i matematik 2 (2a är en kursen på nivå 2 i vilken det är lättare att få högre betyg... 2b och 2c är svårare kurser).
    ***
    Ännu ett möjligt alternativ för dig är att försöka byta till åk1 på ex. Humanistiska programmet eller på Estetiska /inriktning Estetik och medier/ eller på ngt. annat högskoleförberedande gymnasieprogram. Fördelen med det är att du ska kunna läsa om vissa av dina redan godkända kurser och få högre betyg i dem + att du får läsa kurser som du behöver för behörighet till psykologprogrammet.
    ***
    På Komvux söker man separat till varje kurs och man kan få plats på någon eller några kurser men kanske inte på alla som man vill eller behöver läsa. Man har inte heller rätt till gratis lunch eller åk-kortet (busskortet) som gymnasieelever har rätt till.
    Att byta till åk1 på ett högskoleförberedande program kanske inte är så "dumt" när allt kommer omkring... fundera på det. Men givetvis är det möjligt endast om det finns plats på utbildningen dit du vill byta.

    *** Ännu ett alternativ är att försöka komma in på en allmän linje på en folkhögskola. Det går att söka till högskola med Omdöme från en folkhögskola. Ansökningsperiod till folkhögskolorna brukar ligga på våren till start - på hösten. Men kanske finns det ledig plats någonstans.... du kan kika på www.folkhogskola.nu /högskolornas gemensam sida/ - och/eller kontakta folkhögskolornas infotjänst. Kontaktuppgifter - E-post: [email protected]
    Telefon: 08-796 00 50

    Vänliga hälsningar
    ANNA