Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Hassan!

    Rektorer har vanligtvis tidigare utbildning till lärare eller till förskollärare alternativt utbildning Studie- och yrkevägledare.

    Man brukar jobba i några år som lärare, förskollärare eller studie- och yrkesvägledare och sedan söka tjänster som biträdande rektor och jobba några år som biträdande rektor och först efter det söka jobb som Rektor. Det är extremt ovanligt att man får jobb som Rektor direkt efter avslutad högskoleutbildning, utan någon arbetslivserfarenhet från arbete på en skola eller en förskola.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Lycka till!

    Julia