Aya
    Hej!
    Jag går på samhällsvetenskaps programmet andra året i gymnasiet, min dröm då är att bli grafik designer och studera mera till webb designer.
    Mitt problem är att mitt betyg i matte är väldigt dåligt då jag fick ett F i Matte 1b men ska komplettera det i år men jag tror inte att jag kommer klara Matte 2a samtidigt så jag undrar om det går att läsa som Grafisk Designer och Webb Designer utan höga krav på matten? Om det kräver Matte 2, kan jag komplettera den vid 3de året? Det stressar mig väldigt mycket, vad krävs det för att bli grafik designer/webbdesigner ,är väldigt tacksam för svar.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Aya,

    godkänt betyg i matematik 1 krävs för att uppfylla kravet för Examensbevis, gäller alla gymnasieprogram.

    Alltså, oavsett vilket yrke man är intresserad av, kan man inte få "gymnasiekompetens" utan att ha godkänt betyg i matematik 1.

    I Matematik 2b kan du ha F betyg och ändå uppfylla kraven och få Examensbevis. Får du examensbevis från Samhällvetenskapsprogrammet, kommer du att ha Grundläggande behörighet till högskolestudier.

    Det finns en mängd olika utbildningar med varierande längd inom grafisk design, till exempel inom gymnasieskola, yrkeshögskola, högskola/universitet samt fristående kommunikationsskolor. Exempel på passande utbildning - programmet på Konstfack: Kandidatprogram/Grafisk-design--Illustration. Behörighet till kandidatprogrammet på Konstfack är - endast Grundläggande behörighet, dvs mer matte än godkänt betyg i matte 1, krävs ej.