Linn
    Hej! Ska snart välja gymnasieprogram och har svårt att välja pga brist på information bland annat.
    Jag tycker om att tänka och rita, och funderar på att bli arkitekt.
    Vilka linjer kan jag gå för att få behörighet till de högskolor man kan utbilda sig till arkitekt?
    Tycker inte om matte så värst, så nu till min fråga; måste jag läsa Matte 3? Funkar matte 1b, 2b? Och måste jag läsa naturvetenskap 1,2? Tycker dock naturvetenskap är ganska kul.
    Mycket tacksam för svar!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Linn,

    det är bra att du gillar att tänka och rita. det stämmer det som Gäst skriver i sin kommentar; det finns olika arkitektyrken, bl a Inredningsarkitekt>>; men du kanske menar Traditionell/byggnads->>arkitekt? I så fall rekommenderas det i första hand >> inriktning Samhällsbyggande och miljö på Teknikprogrammet.

    Som sagt, finns det olika Arkitekt-yrken, men om du menar Arkitekt>> - då måste jag berätta för dig att det brukar vara hård konkurrens om utbildningsplatserna och att bli behörig är nödvändigt, men det ger inte plats på utbildningen, om man ej har mycket höga betyg eller om man ej kan konkurrera in sig genom högt resultat på högskoleprovet eller på arkitektprovet. Genom att läsa på inriktningen Samhällsbyggande och miljö på Teknikprogrammet kan man på ett bra sätt förbereda sig till arktiktprovet. Därför rekommenderas den utbildningen på gymnasiet, i första hand, om man vill i framtiden bli en arkitekt.

    Att du inte "gillar matte så värst" kan eventuellt bli ett problem, för att det ingår rätt mycket matte i arkitekt-jobbet. :(
    För behörighet till utbildningar som leder till yrket "traditionell/byggnads-arkitekt" krävs det, precis som du skriver i din fråga - godkända betyg i matte 3, naturkunskap 2 och i samhällskunskap 1b.
    I ställer för Naturkunskap 2 kan man ha flera andra betyg /i kombination; ex. Fysik1a, Kemi 1 och Biologi 1; eller några olika betyg från kurser som ingår i Vård- och omsorgsprogrammet och i Naturbruksprogrammet/.

    Varför det i första hand rekommenderas Teknikprogrammet för dem som vill satsa på arkitekt-yrken är bl a för att det på TE får läsas några "speciella arkitekt-kurser", bl a Arkitektur-rum & Arkitektur-hus.