Ümran
    Hej ! Jag vill börja bussförarutbildning. Undrar om det finns aktuella kurser som man kan börja, och hur lång är utbildningen ?

    1 Svar

    Melina SYV på Framtidsskolan

    Hej!

    Utbildning till bussförare finns som utbildning inom komvux på ett flertal orter i landet. För att bli antagen till utbildningen måste man ha fyllt 21 år, ha fullföljd grundskoleutbildning eller gymnasieutbildning på nationellt eller specialutformat program och ha svenskt körkort för personbil (B-behörighet). Kraven vad gäller Sv, Sv som andra språk, Ma och Eng kan variera lite mellan skolorna. Sökande ska också kunna visa upp ett av Transportstyrelsen utfärdat körkortstillstånd för körkortsbehörigheten D.

    Framtid.se kan läsa mer om yrket.

    Här hittar du också väldigt bra information, bussforare.nu

    • Är du under 20 år, söker du fordons- och transportprogrammet på gymnasiet och väljer inriktning persontrafik. Det finns en bussförarutgång på FT-programmet/persontrafik på en del gymnasier runt om i landet (fråga din Studie- och yrkesvägledare eller arbetsförmedlare).
    • Är du 21 år och har körkort B kan du söka YrkesVux eller Komvux. YrkesVux är en satsning på yrkesinriktad vuxenutbildning och riktar sig främst till personer som saknar eller behöver komplettera gymnasieutbildning. Utbildningen tar 20-25 veckor, det ingår 140 timmar YKB (som idag är ett krav föra att få bli bussförare) och utbildningen berättigar till studiemedel från CSN. Kontakta din hemkommun för information om vilka möjligheter som finns i din hemort.
    • Har du fyllt 24 år, har haft körkort B i minst 2 år och har god körvana, kan du gå en arbetsmarknadsutbildning via Arbetsförmedlingen. Kontakta din arbetsförmedlare för mer information.
    • Har du fyllt 24 år kan du ta busskort som privatist (då får du bekosta utbildningen själv). Du kompletterar sedan körkortet med en yrkeskompetensutbildning (YKB) hos en av Transportstyrelsen godkända utbildare. Läs mer på Körkortsportalen.
    • En del av de större bussföretagen har egna busskolor där de utbildar sina bussförare. På bussföretagens webbsidor brukar det gå att anmäla intresse för dessa utbildningar.

    Vänliga hälsningar

    Melina, Studie- och yrkesvägledare