Shellan
    Hej!
    Krävs det utbildning för att bli djurvårdare?
    De djur jag helst vill jobba med är katter och hundar. Länge haft drömmen att starta eget kattdagis/Hunddagis eller ett pensionat för katter eller hundar. Undrar även vad man får för lön på heltid? Och hur länge man får jobba om man är 16 år gamal.
    Även vad man vanligast får göra, ha ansvar över osv.
    Jag har läst en del men vill veta ifall det är något jag missat :)
    Tack på förhand!
    Mvh Shellan

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Shellan!

    Djurvårdare>> arbetar med sjuka eller skadade djur (det är som Undersköterska för djur, kan man kanske säga).

    Det är en yrkeshögskoleutbildning>> som man läser för att bli Djurvårdare>>. Ibland kan man få jobbet med enbart gymnasiekompetens, om man har yrkesexamen från Naturbruksprogrammet, inriktning Djur, men det är svårt att få jobb, när det finns konkurrens från de yrkeshögskoleutbildade djurvårdare, som söker samma tjänster.

    Om man jobbar på hund eller katt"dagis" eller på ett pensionat för katter eller hundar, då jobbar man med att ta hand om friska djur. Ingen speciell utbildning behövs. Det kan räcka med att man har stort djurintresse, vana att ta hand om djur, att man är noggrann och ansvarstagande och ger trevligt bemötande till djurägare, samt är flexibel och kan jobba på de så kallade "obekväma" arbetstider (kvällstid och under helger). Sådana jobb finns det inte många och oftast får man det jobbet via personliga kontakter. Ett bra alternativ kan vara att få en praktikplats på Hund- eller kattdagis eller pensionat och visa "framfötterna".

    Om du vill starta eget (t.ex hunddagis) - så är det bra att tänka på att det är ett stort ansvar. De måste ha kunskaper i ekonomi, arbetsrätt (om du ska ha anställda) och marknadsföring (veta hur du ska hitta betalande kunder). Det är klart bäst att börja som anställd för att skaffa dig erfarenhet och att du får se verksamheten "inifrån" och kan då bestämma dig om du vill satsa på att starta eget inom den branschen.

    Att från början få heltidsjobb på en hunddagis skulle jag tro blir ganska så svårt. Jag tror mer på att börja med praktiken och sedan "timanställning vid behov" och sedan kanske kan man få halvtidsjobb. Jag tror inte heller på att man kan få mer i lön än minimilön. Verksamheten måste ju "bära sig själv" och lokalen kostar och löner för anställda - likaså. Det finns många utgifter inklusive skatt och allt detta ska bekostas av de avgifter som djurägare betalar. Det finns konkurrens på marknaden och djurägare kommer att välja en bra men också Billig hunddagis, därför kan inte ägaren till hunddagis ge hög lön till sina anställda (pengarna räcker inte till, helt enkelt). Det är vad jag tror.

    Du får hemskt gärna göra Studiebesök till några olika hund- och kattdagis och prata med den som äger dem, fråga om möjighet för dig att få jobb eller praktik; fråga också vad anställda får i lön.

    Prata också med arbetsförmedlare på arbetsförmedlingen - om vad deras erfarenheter på det området är och vad AF kan hjälpa till med. Kika också gärna på lediga jobb inom område "djur" som just nu finns på Arbetsförmedlingens hemsida, snabblänk här>>

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    ANNA