Julia
    Hej! Jag är godkänd i bara Matematik 1A och jag behöver ha godkänt i Matematik C (Matematik 3b / 3c), för att komma in i högskolan.
    Jag hade tänkt gå komvux efter studenten och undrar då om jag ska läsa matematik 1b, 1c, 2a, 2b, 2c & sedan matte 3a,3b/3c? Eller vilka kurser ska jag ta för att få ett godkänt i matematik c? Och hur många år tror du det skulle ta på komvux?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Julia,

    om "din högskoleutbildning" kräver godkänt betyg i Matematik C /matematik 3b/3c/ och du har endast godkänt betyg i matematik 1a, då rekommenderar jag att du läser matematik 2a ELLER 2b ELLER 2c och sedan läser matematik 3b.

    Med godkänt betyg i matematik 1a är du behörig att läsa vilken som av kurser på nivå 2, dvs 2a och 2b och 2c, men du behöver endast läsa En av dem kurser på nivå 2.

    Sedan behöver du läsa matematik 3. Här är det också fritt val 3b eller 3c. Men 3b är lättare att få högre betyg i. Och betyg i matte på nivå 3 kommer räknas in i ditt jämförelsetal, därför är det fördelaktigt för dig att läsa 3b.

    Ang. vilken kurs på nivå 2 du bör läsa - så är det en svår fråga. 2a är lättare att få högre betyg i. 2c är svårast att få högre betyg i, men betyget i matte 2 kommer inte räknas in i ditt jämförelsetal, därför spelar det ingen roll vad du får för betyg, på nivå 2 behöver du KUNSKAPER. SÅ FRÅGAN ÄR: vill du kämpa på nivå 2 med den svåraste av kurser (då blir det lättare på nivå 3 sedan) ELLER om du vill bara "ta dig igenom" matte 2 och gå snabbt vidare till nivå 3 (där du behöver så högt betyg som möjligt)?

    Alla kurser i matematik på gymnasiet är numera á 100 poäng/styck. Varje 100-poängskurs läser man på heltid på fem veckor. Du kan läsa matte 2 och matte 3 på sammanlagt 10 veckor på komvux. Men du kan också välja läsa i långsam takt - på halvtid kommer du att läsa dem på 20 veckor, en termin. Och i den långsammaste takt, 25% av studietakt, kommer det att ta 40 veckor, 2 terminer, alltså.

    Du kan se innehåll i mattekurserna på www.matteboken.se

    Hälsningar

    Peter SYV