Besarta

    Hej, jag vill plugga till lärare i Historia, Samhälle och Religion. Jag undrar vad som krävs! Behövs matte 2b? Vilka ämnen behövs Jag läser samhällskunskap så jag har läst samhälle 1,2 och läser just nu samhälle 3. Jag har läst Historia 1a och 2b och läser också för tillfället religion 1&2. Jag har fått godkänt på allt men undrar vilka ämnen som behövs exakt?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Besarta,

    gymnasielärare brukar vara behörig att undervisa i 2 ämnen. Att bli behörig i 3 ämnen tar mycket lång tid. Om man läser mot gymnasielärrare i 2 ämnen tar det 5 år eller i vissa fall 5,5 år. skulle man läsa mot gymnasielärare i 3 ämnen, skulle det ta minst 6,5 års studier på heltid på högskolenivå. det är därför ovanligt att man blir behörig att undervisa på gymnasiet i 3 ämnen.

    Men om man får ut lärarlegitimationen som gymnasielärare i 2 ämnen, kan man läsa kurser i "sitt tredje ämne" samtidigt som man redan jobbar som lärare och ansöka sedan om utökning av lärarlegitimationen; det är så de flesta lärare gör, som vill bli behöriga att undervisa i fler ämnen.

    Vilka betyg du behöver Exakt, kan vara svårt att svara på - pga lärarutbildningar förändras. Sedan beror det också på om du vill bli lärare i Historia och Samhällskunskap eller i Historia och Religion eller i Samhällskunskap och Religion. Men det är givetvis bra om du läser så många kurser som möjligt i de ämnena som du sedan vill bli lärare i.

    Alltid krävs det Grundläggande behörighet till alla utbildningar på högskola/universitet i Sverige; du behöver däför få ut ditt Examensbevis. Jag antar att du läser på ett högskoleförberedande gymnasieprogram och om du får alla godkända betyg i alla kurser, får du ut examensbevis som kommer att ge dig grundläggande behörighet till högskolestudier. Sedan - ang. Särskild behörighet till lärarutbildningar så brukar det krävas att man har godkända betyg i Samhällskunskap 1b och i fall man vill bli lärare i Samhällskunskap - även i Samhällskunskap 2.

    Ang. Matematik 2 - så råder jag dig att läsa den kursen, om du kan. Det är nämligen så att godkänt betyg i den kursen kan krävas - kanske inte på alla lärarhögskolor, men på vissa... och om det inte krävs idag, kan det börja krävas när det blir dags för dig att söka. Skulle det bli så att matte 2 ej krävs, då får du 0,5 i merit för godkänt betyg i den kursen - därför kommer du att vinna på att ha fått godkänt betyg i matte 2, oavsett.

    Vänligen

    Julia syv