Lotta

    Jag undrar vad som krävs för att bli läkare/barnläkare ska börja gymnasiet naturvetenskapsprogrammet, och vill ha lite överblick på hur mycket tid man måste lägga på skolan för att ha en chans att kunna utbilda sig till läkare?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Lotta,
    för att bli Behörig till läkarprogrammet behöver du få Examensbevis och godkända betyg i fysik2, kemi2, biologi2 och matematik4. Sedan deltar alla de behöriga sökande i konkurrensen om utbildningsplats. Konkurrensen till läkarprogrammet i Sverige brukar vara tuff. Många söker med väldigt höga betyg. Endast alla A-betyg i alla gymnasiala kurser brukar inte vara tillräckliga, utan man måste även ha höga betyg i några meritpoängs-kurser (t.ex i engelska 7, moderna språk 3 och 4 eller matematik 5 alt. matte specialisering).
    Om du tittar på antagningsstatisktik till läkarprogrammen och ser att antagningsgräns ligger på över 20.0, då ser du att alla A-betyg i alla gymnasiala kurser räckte inte. Har man alla A-betyg får man jämförelsetal/meritvärde på 20.0. för att komma över 20.0 måste man även ha Meritpoäng.

    Hur mycket tid som just du behöver lägga på dina studier, kan jag inte ge svar på. Gymnasister läser, de flesta i alla fall - på heltid, vilket, allmänt sett, innebär att man lägger 40 timmar/vecka på studierna (lektioner plus hemuppgifter/självstudier - totalt, alltså).
    Vänligen
    Julia syv