Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sandra,

    kika gärna på yrken Guide, Museipedagog, Publikvärd, Museitjänsteman. De yrken är i Sverige "icke-reglerade" dvs finns inga strikta krav på vilken utbildning och övriga kvalifikationer man ska ha. Arbetsgivaren bestämmer.
    Många ggr är det säsobgsjobb att guida - kanske gör man det under sommarmånaderna; så får man jobba med ngt. annat under de andra månaderna.
    Arbetsgivaren kan kräva att man kan flera olika språk, t.ex tyska, om hen vet att många tyska turister kommer till just det stället.
    På Museer kan man annars jobba med forskning, konservering (se Framtid.se/yrke/konservator), receptionist/säljare/marknadsförare.