Mussi

    Hej De så att jag gick i Natur förut och de gick inte så bra så jag fick läsa upp de flesta ämnen i komvux. Gymnasiearbete valde jag Teknik så klarade det och min program ändrades till teknikprogrammet. Men de så att jag vill få examen för att kunna söka till Polisutbildningen. Jag har godkänt på alla ämnen och har 2250 poäng en studievägledare sa åt mig måste läsa naturkunskap 1 och matte 3 för att få mitt examen för det inriktar sig mot teknikprogrammet. Men jag och matte hör inte ihop. Finns det någon annan väg att ta sig ur matte 3 ? För enligt studievägledaren måste jag klara bara dom två kurserna för att få 2400 poäng och få min examen men jag vill inte ha matte3 för den är för svår har misslyckat med den minst 2 ggr. Finns det inte en annan väg ur det ?

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Du kan ha F betyg i matte 3 och ändå uppfylla kraven för examen från TE. Du kan i din examen från komvux ha upp till 150 poäng F och matte 3 går på 100 p.

     Betyg i matte 3 måste ingå i examen från TE men det behöver inte vara godkänt betyg, det kan vara F.

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej, du kan se om dina kurser skulle t.ex passa in i Estetik och media - inom estetiska programmet; OM TEMA FÖR DITT GYMNASIEARBETE kan erkännas passa in inom "media" på ES. På ES är endast matte 1b en obligatorisk kurs inom ämnet "matematik". Men mattekurser på nivå ett får fritt bytas mot varandra, dvs du kan ha matte 1c in i examensbevis från ES.
    Men på ES är det Historia 2b - kultur, en obligatorisk kurs då måste du läsa den kursen och få BETYG. även F betyg kan tas in i examensbevis. Se Programplan för ES>>. Det är de kurser som finns inom Gymnasiegemensamma ämnen som är strikt obligatoriska för att ta ut examensbevis på Komvux. Övriga kurser måste "till hälften vara de kurser som får läsas inom det aktuella programmet" och andra hälften är fitt att stoppa in vilka kurser man redan har betyg i.

    Det var kanske den bästa lösningen att göra GA inom Teknik. Du kanske nu måste göra om GA...?

    Du har, som jag ser, följande alternativ
    1. försöka få godkänt betyg i matte 3
    2. ta ut examensbevis med F i matte 3 (enligt Mikaels förslag - i hans svar)

    3. försöka ta ut examensbevis från ngt. annat program - om Tema för gymnasiearbete passar in i ngt. annat program

    4. ta ut examensbevis från ngt. annat program och göra om Gymnasiearbete

    5. avvakta med att ta ut examensbevis och söka utbidlningar där du kan komma in utan examensbevis, t.ex utbildningar inom yrkeshögskola - som kan göra undantag och ta in obehöriga.