Hej Sanne,

    det du måste ha för att bli behörig till högskoleutbildning som leder till examen som Yrkeslärare>, är

    1. grundläggande behörighet till högskolestudier

    plus

    2. "relevanta och avancerade kunskaper" inom ditt yrke. Här är det Bedömningar av dina yrkeskunskaper som görs och

    en person som speciellt jobbar med frågor kring Yrkeslärarutbildningar heter Frida Lundberg
    och har Tfn: 010-470 06 37 och E-postadress [email protected]

    Du kan läsa om yrkeslärarutbildning i "författningssamlingen" - www.uhr.se/globalassets/_uhr.se/publikationer om du vill /mycket text och som också behöver "tolkas & tillämpas"/.

    Idag (sommaren 2017) ges yrkeslärarutbildning på 10 lärosäten i Sverige, av dem på 2 st. i Skåne: i Malmö & i Kristianstad.
    Om yrkeslärarutbildning på Malmö högskola kan du läsa här.

    Om utb. på Högskolan i Kristianstad - här.