Julia

    Hej! Det är såhär att jag är sugen på att studera vidare men behöver ha slutbetyg från gymnasiet för att komma in på den skolan jag vill plugga på. Jag har 2500 poäng med ett studiebevis. Hade behövt plugga upp så jag får fullständigt gymnasieexamen. Men hur vet jag vad jag behöver plugga upp, hur mycket och hur går jag till väga för att ansöka till komvux på distans?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    hej Julia,
    du vänder dig till komvux i den kommunen i vilken du är Folkbokförd.
    Vi rekommenderar göra studieplanering tillsammans med SYV på komvux. Vilka kurser som komvux i din kommun kan erbjuda på distans - fråga på komvux i din kommun.

    Ofta finns det rätt mycket info på kommunens hemsida.
    ***
    Reglerna är många och ibland rätt krångliga.
    Och det är rektor på komvux som är ytterst ansvarig för att ditt kommande examensbevis innehåller de rätta kurserna och blir giltigt.

    Det jag kan göra är att uppge några allmänna regler för Examensbevis från komvux:
    - betyg i idrott och häsla 1 får ej ingå
    - du behöver 2400 betygsatta poäng (av de får max 150 vara betygsatta med F)
    - kurserna svenska 1, engelska 5 och matematik 1 samt Gymnasiearbete måste vara betygsatta med lägst E (får alltså inte vara F-betygsatta)
    - för Högskoleförberedande examen behöver du ha godkända betyg i bland annat svenska 2, 3 och engelska 6.

    Studie- och yrkesvägledare