Daniela
    hej, jag undrar om det finns minimikraven för att få lov att jobba som modersmålslärare? det finns möjlighet till "riktig utbildning" och söka legitimation, det vet jag, men en person som har rätt lite utbildning och vill snabbast möjligt kunna få jobba som modersmålslärare? Alla tips är välkomna! tusen tack för ett snabbt svar!
    Daniela

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Daniela,
    kika gärna på Framtid.se/yrke/modersmalslarare - där ser man vilken utbildning som egentligen krävs; sedan har du rätt i att det finns - tyvärr - många exempel på att lärare arbetar som lärare som inte är behöriga. Ofta kan arbetsgivare anställa vem hen vill (enligt egen bedömning) - för att jobba som obehörig lärare.
    Sedan finns det även möjlighet att anställa en obehörig lärare på en "fastanställning", dvs utan tidsbegränsning - vad som gäller i detta fallet framgår av den Juridiska vägledningen på Skolverkets hemsida.

    Det är en intressant och viktig fråga du ställer. Vem har rätt att kontrollera att personen verkligen kan tillräckligt mycket i sitt modersmål och även inom svenska språket (för man översätter ju till och från svenska).
    När man frågar Skolverket, får man svar att det är rektor som är ytterst ansvarig och att "huvudman" får göra bedömning.
    Det finns - alltså - så vitt vi vet inte några strikta generella krav vad gäller kompetens för en obehörig modersmålslärare.
    Lokalt - inom en viss kommun t.ex - vet vi att det tas fram olika regler och riktlinjer, ex. är det vanligt att man kräver att personen som ska anställas som modersmålslärare har godkända betyg i "gymnasiesvenska" - SAS, svenska som andraspråk B eller 2, men helst även SAS 3 alternativt att hen med godkänt resultat klarade TiSUS-test. Och att hen inom sitt modersmål har minst motsvarande "gymnasiekompetens" från sitt hemland.
    Sedan krävs det också urdrag ur polisens belastningsregister för att få lov att jobba inom skola.

    Men man måste vara "på det klara" att "bara för" att man uppnår de kraven (ovan) betyder inte det att man automatiskt får jobb som modersmålslärare; för det första, kan en mer kvalificerad sökande till tjänsten "dyka upp", ex någon som är behörig modersmålslärare; och för det andra, så kanske det ej finns tillräckligt med elever att undervisa (det måste finnas minst fem elever hos samma "huvudman" som vill och kan delta i modersmålsundervisningen). Kravet på elever är att "språket talas dagligen hemma". Sedan är det frivilligt att delta; elever som kan delta men ej vill eller om elevernas vårdnadshavare inte visar intresse eller t o m inte vill att elever ska delta - ...? - då blir det kanske inte någon språkgrupp och de fyra elever som vill läsa kan bli utan undervisning i modersmål, för att de är för få.
    Ännu en aspekt i detta är att många modersmålslärare jobbar deltid och måste resa mellan olika skolor flera ggr under en arbetsdag. Och att det är ej garanterat att lika mycket undervisningstimmar kommer att finnas nästa år... det kan bli mer eller mindre jobb nästa år /pga eleverna flyttar, hoppar av eller tvärtom - kommer på att de vill läsa modersmål, när de inte gjorde det förra året/.
    På så sätt är det ett "osäkert yrke" och jag skulle rekommendera att fundera på att försöka ha plan B - eller någon sort komplement, ex. försöka få tolk- och/eller översättaruppdrag eller förbereda sig för att undervisa även i andra ämnen, än modersmål alt. kombinera med att vara lärare i fritidshem, förskollärare eller med ngt. annat yrke.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    ANNA