2 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Sara,
    det är "huvudman" för grundskolan /oftast i praktiken Rektor på grundskolan/ som fattar beslut om att en elev får gå om åk9. Det är inte alls säkert att man kan få göra det, även om eleven vill och även vårdnadshavare är "med på det", utan det är rätt så ovanligt att en elev får gå om åk9. Det som annars händer (som regel) om eleven ej blir behörig till gymnasiets nationella program, är att eleven blir antagen till IM, ett av Introduktionsprogrammen på gymnasiet och där försöker bli behörig till gymnasiet nationella program. I första hand är det Yrkesintroduktion (om eleven är intresserad av något praktiskt yrke) eller Programinrikttat val (som är en ny utbildning från 1 juli 2019) som en obehörig elev kommer att antas, är min gissning. 
    Om IM - var god läs på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IM

    Liselotte
    • : Ja, jag förstår. Men vad behöver ske för att man ska gå om nian? asså behöver man gå om ifall man har F i alla ämnen? Inte klarar av nationella proven? Får för mycket frånvaro? Vad/vilka faktorer kan avgöra om du får gå om nian?
    • Anna : Det är en PEDAGOGISK BEDÖMNING som rektor gör - i samråd med lärarna och kurator: rektor försöker komma fram till Var eleven har bättre chans att nå upp till målen och få godkända betyg i grundskolekurser (på grundskolan eller på gymnasiets IM-program); även önskemål från eleven och föräldrarna och elevens ålder kan tas in i bedömningen... men det finns också grundskolorna som "som princip" inte låter gå om utan "skickar alla elever vidare" till gymnasiet: och obehöriga "hamnar då" på IM-programmen... Det handlar, alltså, inte om Närvaro eller antal godkända betyg utan om kommunens policy och den Individuella bedömningen som rektor gör. Det är inte elevens rättighet att gå om nian, oavsett närvaro eller antal godkända/icke-godkända betyg.
    • Anna : Jag har nu även skrivit ett nytt svar, som, förhoppningsvis, förklarar hur reglerna ser ut.
    • Emma : Hej på er, jag tar upp tråden kring rätten att gå om nian. Jag ser ju att den är ett par år gammal. Jag trodde inte elever hade rätt att gå om nian, precis så som ni skriver ovan. Jag pratade nyligen med skolverkets upplysningstjänst som sa att eleven HAR rätt att gå om om hen vill det. Är det något ni också fått uppfattningen om nu på senare tid?
    • Anna : Menar du en elev som inte uppnår behörighet till gymnasiets yrkesprogram? eller menar du alla elever som vill gå om nian, t.ex för att de vill uppnå bättre konkurrenskraft inför gymnasieval nästa år? eller vilken situation menar du, varför vill eleven gå om nian? När du pratade med skolverket, bad du om hänvisning till Var i styrdokumenten det står. Man läser text i styrdokument, sedan finns det ibland kommentarer och allmänna råd - men till syvene och sist är det den bedömningen som huvudman gör (gäller det en elev på en kommunal grundskola är det i praktiken rektor på skolan som har tolkningsföreträde, men jag tror inte det har skett någon förändring på den punkten att rektor får ej bevilja gå om nian om eleven blev behörig till ett yrkesprogram, alltså fick godkända betyg i sv,eng,matte + fem andra ämnen).
    • Emma :

      Hej. Det gäller en elev som vill gå om nian pga att han inte är behörig till yrkesprogram (relativt nyanländ). Eleven själv trycker på om att få gå om, medan vi från skolans sida är tveksamma till om det är det bästa. Så egentligen gäller frågan mer om skolan har rätt att neka eleven att gå om och istället låta eleven gå på IM? Gällande samtalet med Skolverket så hänvisade hon till kapitel 7, paragraf 15. Tack för att ni tar er tid!

    • Anna :

      Det här en tolkningsfråga: i skollagen, kap.7 §15 står det bl.a "En elev i grundskolan...  har också rätt att efter skolpliktens upphörande slutföra utbildningen under ytterligare två år, om eleven inte har nått upp till de kunskapskrav som minst ska uppnås för respektive skolform." Och det kan man tolka på olika sätt***, men det måste också tas hänsyn till elevens förmåga att ev.uppnå behörighet till gymnasiet: om den pedagogiska bedömningen görs att eleven förmodligen inte kommer kunna uppnå behörighet till gymnasiet, då skulle inte en omgång hjälpa och det är i så fall bättre att satsa på yrkesintroduktion, där hen kan bli anställningsbar även utan att uppnå grundskolekompetens.
      Vad Exakt menas med "slutföra utbildningen"? Eleven som inte har nått upp till de "kunskapskrav som minst ska uppnås" är det enligt min bedömning  behörighet till yrkesprogrammen, och då borde eleven i så fall ha rätt att gå ännu 2 år på grundskolan, antingen gå om årskurserna 8 och 9 eller gå om 9-an 2 ggr.?!  Alltså, är det en tolkningsfråga, en juridisk sådan. Om ni inte kan övertala eleven och vårdhadshavare om att det är bättre för eleven att gå över till IM på gymnasiet, då råder jag er att involvera en jurist (om det är så att ni inte vill ge eleven möjlighet att gå om 9-an). Enligt hur vi tolkar skollagen (men vi är inte jurister) och enligt den praxis som vi känner till så får huvudman (i praktiken - rektor) bevilja en omgång, men det görs sällan (ofta får eleverna gå vidare till IM på gymnasiet, antingen för att de själva vill det eller för att huvudman/rektor nekar omgång pga hen gör bedömning att eleven inte har rätt att gå om).

    • Emma : Ok, tack. Svårigheten är ju att det då handlar om olika tolkningar och så, och man undrar ju vad som faktiskt gäller om eleven skulle driva detta vidare. Om eleven anser att det bästa för honom är att gå om, och skolan inte, kan hen då KRÄVA det, utifrån vad som står i skollagen? Ursäkta många frågor, men jag blir inte klok.
    • Anna : Vi blir inte riktigt kloka heller. går eleven på en kommunal grundskola? I så fall råder jag dig att ta frågan till en kommunjurist (på kommunen bör finnas anställda med juridisk kompetens, som får lusläsa Skollagen och ge svar). Det blir ju (om eleven driver frågan) en tvist mot kommunen/utbildningsförvaltningen, så de borde vara intresserade att förebygga det genom att på förhand få fram "rätt svar". Jag tror det spelar mycket stor roll om skolpersonal som känner eleven gör den pedagogiska bedömningen att eleven kommer uppnå behörighet till yrkesprogrammen om hen får gå om nian, eller inte. Om inte, då är det typ "ingen idé". Givetvis kan inte lärare och rektor se in i framtiden och garantera hur kunskapsutvecklingen blir hos eleven, men de måste göra prognos. Du kan också höra med Skolinspektionen (dit klagomål på skolorna kommer in) om de tidigare haft liknande fall och hur utfallet på dem blev. Svår fråga och vi är inte jurister. Det är en skolJuridisk fråga, man borde ha juristexamen för att lösa den.
    • Emma : Tack för all hjälp! :)
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!
    Läs alla kommentarer
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    ska försöka svara på din kommentar. 
    Det finns regler när eleven inte får gå om "nian": det är om eleven blir behörig till Något av gymnasiets nationella program, dvs om eleven får godkända betyg i svenska, eng, matte + fem andra, valfria, ämnen och med det uppnår 8 godkända betyg och blir behörig till yrkesprogrammen - i så fall får inte rektor fatta beslut om "omgång".
    I de fallen eleven ej blev behörig till ngt av gymnasiets program, så Får rektor fatta beslut om omgång... men det sker rätt sällan. 
    Allt fler kommuner börjar "skicka elever vidare" till gymnasiet, oavsett hur pass behöriga/obehöriga eleverna är. 
    Förklaringar är flera: det blir trångt på grundskolan om många ska gå om... elever från dagens åk8 ska ju upp i nian och så "gamla nior" också: hur ska alla få plats? Det är ju också lärarbrist, ovanpå allt...
    Sedan vill man inte att eleverna planerar för "omgång" på förhand. Man vill att eleverna gör sitt bästa och om de vet att ingen får gå om - så gör eleverna sitt bästa, tycker man... 
    Men ibland uppstår det oväntade situationer, ex. tragiska händelser eller att eleven var sjukskriven under stora delar av åk 9 - i så fall kan eleven eventuellt gå om nian, men det är inte eleven eller föräldrarna som bestämmer det (de för Önska det)... Det är rektor på grundskolan som fattar beslut om det.
    Vänigen
    ANNA

    Frågor och svar taggade med 'samhälle' (109 st.)

    • Helado

      Att välja program?

      Hej! ' Jag är väldigt investerad i mina betyg och att jag ska ha en "bra" utbildning och stabil framtid. Det är 9 månader kvar tills jag ska göra mitt gymnasieval så jag har mycket tid, men jag kan enkelt bli stressad så vill vara ute i god tid och kolla på de olika programmen, vi har också...

      Milla : : Hej!Du beskriver flera intresseområden och att du är angelägen om att göra ett välgrundat val när det gäller gymnasieprogram. Här är några tips som kan hjälpa dig att... Läs hela svaret
    • Elev

      Hur påverkar prövning mina betyg?

      Hej! Jag har gått samhälle i gymnasiet, och ska nu göra en prövning i de naturtekniska ämnena. Min fråga är då hur mina betyg, från gymnasiet, påverkas av denna prövning? För det är väl enbart ett antal betyg som kan...

      Milla : : Hej,om du har Examensbevis från gymnasiet, och söker till svensk universitetsutbildning då räknas alla betyg från ditt examensbevis (förutom gymnasiearbete) in i ditt snittbetyg + även... Läs hela svaret
    • Elev

      Får man meritpoäng från Moderna språk 3 om man går samhällslinjen?

      Hej! Jag går första året på gymnasiet och tar sambeteende. Planerar på att bli psykolog sen, efter gymnasiet, vilket är typ ganska svårt med värsta höga meriten. Därför tänkte jag försöka få de där extra...

      Mikael: : Hej Ava,på SA är två kurser i ämnet Moderna språk eller Modersmål - obligatoriska. Många elever på SA läser moderna språk 1 och... Läs hela svaret
    • Carl-Johan

      Vad kan jag bli med natur och samhälle?

      Hej! Jag går nu mitt andra år på naturprogrammet med samhälle som inriktning. Jag har dock börjat undra om jag verkligen kan bli det jag vill i framtiden. Jag gillar ekonomi, pengar, politik och samhällsfrågor. Jag skulle vilja jobba som t.ex ekonom, jurist, psykolog eller mäklare. Vad...

      Peter: : Hej Carl-Johan!Du skriver om att du skulle vilja jobba som t.ex ekonom, jurist, psykolog eller mäklare. Med "mäklare" kan man mena fastighetsmäklare, aktiemäklare,... Läs hela svaret
    • Hemlig

      efter gymnasiet?

      jag går andra året i natur inriktning samhälle och jag vill plugga vidare inom företag, jag vill veta hur företag fungerar samt hur man startar upp samt hur man ska kunna utveckla företag och liknande, som rådgivare eller något i den stilen dock vet...

      Julia: : Hej Hemlig; i årskurs 3 kommer du behöva göra Gymnasiearbete, så varför inte välja temat: Företagsutveckling: vem jobbar med det och vilken utbildning som krävs för det? (jag tycker det... Läs hela svaret
    • Matilda

      Rätt inriktning?

      Hej! Jag har på senaste tid kommit på att jag gärna jobbar inom kriminalitet, med offer utsatt för brott osv. Jag är riktigt skol less och vill inte gå samhälle etc, utan ett yrkesförberedande och utbilda mig senare på universitet. Jag vill...

      Julia: : Hejsan, du nämner "övervakare" i din kommentar och då kanske du menar frivårdsinspektör, livvakt, värdetransportör, privatdetektiv säkerhetsstrateg eller säkerhetskoordinator?
    • Elias

      Hur gör man med kurser man inte har läst vid byte till år två?

      Hej Jag går i ettan på ekonomiprogrammet i gymnasiet men jag har en längre tid funderat på att byta eftersom jag inte känner mig hemma i skolan eller med programmet. Jag har då bestämt mig för att jag vill byta till samhälle Europa i...

      Liselotte: : Hej Elias,jag råder dig söka till åk1. Detta för att chansen att rektorn på den "mottagande skolan" tar in en elev som saknar godkända betyg i några kurser... Läs hela svaret
    • Emilie

      Natur om jag vill jobba utomlands?

      Hej! Ska försöka att hålla detta kort... För mig är det nu dags att ansöka till ett gymnasium, men jag känner mig verkligen inte säker på vad jag ska välja. Har varit inställd den senaste tiden på att jag ska gå Natur...

      Anna: : Hej Emilie,det är inte alls ovanligt att vara osäker inför gymnasievalet. Det är ett stort och viktigt val som ska göras när du är fortfarande mycket ung, växer och mognar för... Läs hela svaret
    • Charlie

      Plugga till ämnes lärare, vilken väg tar man?

      Hej! Jag skulle supergärna vilja plugga till ämneslärare inom engelska, svenska och samhällskunskap, men jag vet inte hur man går tillväga. Har googlat massor men känns fortfarande inte som jag fått någon ordentligt svar på frågan. Just nu har jag ingen behörighet till högskola/UNI då jag...

      Liselotte: : Hej Charlie;ämneslärare på grundskolan brukar vara behöriga i 3 ämnen och ämneslärare på gymnasiet - i 2 ämnen. Blir man behörig gymnasielärare, blir man... Läs hela svaret
    • Johannes

      Vad är Naturkunskap 2 värt för mig?

      Hej! Jag läste Naturkunskap 1 och 2 i gymnasiet (sam/estet). Idag behöver jag: Kemi2, Biologi2, och Fysik2. Jag sökte Kemi2 och Fysik2 på Komvux och blev antagen till Fysik2 men inte till Kemi2 med motiveringen att jag var obehörig.
      2 frågor:
      1) Hur...

      Mikael: : Jag tror komvux gjorde fel. Du borde inte bli antagen till Fysik 2 (du du saknar godkänt betyg i fysik 1a). Att du inte blev antagen till kemi 2 är rätt; du har inte godkänt betyg i... Läs hela svaret
    • Ayub

      Vilken linje för att bli advokat?

      Jag har funderat på att bli advokat, men jag vet inte vilken linje jag ska ta i gymansiet. Så vilken linje ska jag ta?

      Julia: : Hej Ayub,min rekommendation är att du i första hand tar en närmare titt på Ekonomiprogrammet, inriktning Juridik. Behörig till juristprogrammet på högskolenivå kan man bli även... Läs hela svaret
    • Sandra

      Läsa samhälle — beteendevetenskap, psykolog?

      Hej, jag funderar på att välja samhälle med inriktningen beteendevetenskap efter 9:an. Jag har tänkt att sedan kanske vidareutbilda mig till psykolog. Jag är dock osäker på om det är rätt utbildning för mig. Har hört att det är ganska mycket med presentationer och retorik om man går samhälle....

      Liselotte: : Hej Sandra, att inte vilja eller kunna prata inför grupper kan bli ett stort hinder, som begränsar dina framtida möjligheter till studier och ditt yrkesval. Därför är det bra att... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga