Bea
    Hej!
    Jag har från gymnasiet ett samlat betygsdokument, med F i några ämnen samt F i gymnasiearbetet. Jag har egentligen aldrig haft några problem med skolarbete i sig, mitt stora problem har varit motivation. Nu, några år senare, så har jag börjat plugga upp de ämnen jag fick F i på komvux. Det går väldigt bra hittills och har fått högsta betyg i nästan alla inlämningar, och motivationen till att gå i skolan kom tillbaka.

    Tanken är att jag skulle plugga vidare på högskola/universitet (möjligtvis en journalistutbildning, trots den osäkra framtidsbilden). Men idag gjorde jag lite research och tanken jag helt hade förträngt slog mig - man kommer in baserat på meritpoäng från gymnasiet. Eftersom att jag under gymnasiet som sagt inte hade motivationen där av olika anledningar så är inte mina betyg de bästa, och meritpoängen kommer inte räcka särskilt långt. I alla fall inte till ett program jag vill gå.

    Så här kommer mina frågor:
    1. Är högskoleprovet det enda alternativet jag har att komma in på högskola/universitet (i alla fall de med lite högre genomsnitt i meritpoäng) eller finns det andra sätt?
    2. Räcker det att jag pluggar upp de ämnen från gymnasiet jag fick F i för att få "grundläggande" behörighet som krävs på de flesta program? Spelar det någon roll att jag fick F i gymnasiearbetet? Vad kallas en sådan kompletterad gymnasieutbildning?
    3. På just journalistutbildningen så beskriver dom förkunskapskraven såhär: "Grundläggande samt högskolestudier om sammanlagt 90 högskolepoäng i avslutade kurser, varav minst fortsättningsnivå i ett ämne"
    Innebär det att jag måste gå en (valfri?) kurs på 90 poäng på högskola för att efter avslutade studier kunna söka in på programmet? Och vad innebär fortsättningsnivå? Kan jag inkludera fortsättningsnivån i de 90 poängen eller vill de att jag utöver de 90 poängen ÄVEN ska gå en fortsättningsnivå?

    Haha, mycket frågor, men var ett par år sen jag gick i skolan och då var intresset väldigt svalt för att plugga vidare, så har inte så bra koll. Mycket begrepp som dykt upp, och jag är inte helt säker på vad som gäller för just mig.

    Tacksam för svar!

    MVH
    Bea

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Bea;

    Grundläggande behörighet till högskolestudier kan man få på olika sätt.
    Ett sätt är att ha godkända betyg i några få kurser + 3 årig arbetslivserfarenhet - var god se >> info om Reell kompetens.
    Om du vill kunna söka "på betyg" /med meritvärde/ - måste du ta ut Examensbevis från Komvux. I det examensbeviset kan ingå kurser som du läste på gymnasiet eller endast kurser som du har läst på Komvux. Planering mot examensbevis gör du tillsammans med SYV på komvux.

    Jag ska nu försöka svara på "punkterna" i din fråga...:
    1. förutom betygsgrupper och HP-urvalet kan också /som undantag, ibland/ finnas AU, alternativt urval.

    2. om du vill få ut Examensbevis - måste du få godkänt betyg i GA, gymnasiearbete; utan examensbeviset kan du endast uppnå Grundläggande behörighet genom "reell kompetens", se info om det - ovan. Är man endast behörig enligt reell kompetens, kan man antingen komma in på utbildningar där det står tomma platser ELLER så konkurrerar man i HP-urvalet /för det måste man ha resultat av högskoleprovet, med vilket man konkurrerar om plats på utbildningen/. Utan ett giltigt HP-resultat, har man inget att konkurrera om utb.plats med... då meritvärde ej kan räknas ut på ofullständiga gymnasiala betyg.

    3. tolkar jag på följande sätt - du måste ha tagit godkända högskolepoäng i ett och samma ämne á 60 högskolepoäng /en termin plus en termin till inom Samma ämne, där termin 2 blir "fortsättningstermin"/; det får alltså inte vara en termin Sociologi, en termin Juridik och en termin Språk... utan måste vara minst 2 terminer (på heltid) inom samma ämne.
    Men du kan också vända dig till studievägledningen på just den utbildningen som du vill komma in på - det är ju dem som jobbar med de frågorna dagligen och borde därför vara mest lämpade att svara på den typen av frågor.

    Tips: boka tid med SYV på komvux för planering mot Examensbeviset. Du kan då också passa på och även ställa andra frågor till SYV-en på komvux.

    Hälsningar
    Mikael SYV

    • :

      Tack för ett bra svar!
      En följdfråga; det finns alltså inget sätt att komplettera ett gymnasiearbete i efterhand, utan enda chansen är då att ta högskoleprovet?
      Det var isåfall det jag ville veta, och tackar ödmjukast för svar då jag nu vet vad jag ska satsa på! Ska kontakta en SYV på egen hand för att se mer specifikt vad jag behöver göra, tack igen.

    • : En till fråga som kanske kan verka dum men som faktiskt inte framgår helt klart varken i din text eller länken du bifogade: ska arbetslivserfarenheten vara inom just det område som utbildningen jag söker till eller bara allmänt 3 år av arbete? Logiskt sätt bör det ju ha med utbildningen att göra, men vill vara helt säker.
    • Anna : Jag har nu skrivit ett nytt svar - där jag försöker besvara dina kommentarer.
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Bea,
    angående "reell kompetens" - så är det INTE inom en specifik bransch... utan vilken arbetslivserfarenhet som helst, men som måste vara på minst halvtid och som du skaffade dig efter det att du fyllde 19 år. Som behörig endast på "reell kompetens", har man inget att konkurrera med - om utbildningsplats... därför måste man göra Högskoleprovet; man konkurrerar i så fall endast i HP-urvalet.

    Angående GYMNASIEARBETE
    Att du gör högskoleprovet kommer inte att hjälpa dig komma in på högskola, om du inte i Grunden får GRUNDLÄGGANDE BEHÖRIGHET till högskolestudier + Särskild behörighet till just din högskoleutbildning. Högskoleprovet kan inte befria från kravet på att bli BEHÖRIG. Om du vill skaffa dig "fullständig gymnasiekompetens" och kunna konkurrera i betygsgruppen, måste du få ut ditt Examensbevis.
    Att få ut Examensbevis utan godkänt betyg i Gymnasiearbete är omöjligt, för att ett av kraven för att få examensbevis är godkänt gymnasiearbete.
    På vilket sätt man skaffar sig godkänt betyg i gymnasiearbete, är en annan fråga. Du undrar om "komplettering" av tidigare gymnasiearbete som du gjorde på gymnasiet. Här är problemet att din "gamla" gymnasieskola behöver inte ha med dig att göra mer, när du är "färdig" med ungdomsgymnasiet. De är dock inte förbjudet för din gymnasieskola att hjälpa dig på olika sätt - ex. om läraren som var din handledare för GA på gymnasiet vill överlämna material tilll den nya läraren på komvux... men det kan du inte kräva, bara snällt be om. Sedan kan det ju vara så att din "gamla" lärare kanske gick i pension, gallrade alla "gamla" elevarbeten och glömde allt kring det; och vad ska man göra då? Då är din enda chans att göra ett nygg GA från början till slut.