Shilan
    Jag får ut min kandidatexamen nu i sommar då jag blir färdig med några enstaka kurser som jag har kvar, men jag har sedan tidigare fått ut mitt diplom. Vid lärosätet som jag får ut min kandidatexamen kan jag få ut den även på engelska. Behöver jag skicka mitt examensbevis någonstans för att få den godkänd eller erkänd innan jag tar med mig den utomlands till ett annat land utanför Europa? Vad behöver jag göra med mitt kandidatexamen för att jag ska kunna använda den (för studier eller jobb) utomlands?

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Att få utbildningsdokument på engelska är en mycket bra idé! Tror inte du behöver göra ngt mer men fråga både studievägledare på din institution här i Sverige; fråga också på en myndighet i det landet dit du flyttar- på en myndighet motsvarande UHR, universitets-& högskolerådet.

    Amanda SYV

    Hejsan Shilan,

    Om du har möjlighet att få ut dina dokument även på engelska så tycker jag absolut att du ska göra det. Om du har planer på att studera vidare utomlands, så kommer skolorn vilja ha dina betyg på engelska. Om du har möjlighet att få ut kursbeskrivningarna av de kurser du har läst på engelska också, så kommer det snabba på ansökningsprocessen också:)

    Med vänliga hälsningar

    Amanda

    https://www.sts-studyabroad.com/sv/