Henrik
    Hej!
    Jag funderar på att söka till juristprogrammet på universitetet efter gymnasiet. Jag går i trean på en samhällsvetenskaplig linje med inrikning på historia. Jag vet att det är hög konkurrens att komma in där men jag skulle vilja försöka. Jag ska göra högskoleprovet nu i höst men jag är kass på matte, så det går nog inte så bra. För det mesta så har jag betyget C, några B och två st A i mina hittills avklarade kurser, räcker detta?
    Tack!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Henrik,

    om vi tittar på

    ser vi att Antagningsgränsen brukar ligga på över 20.0 och 20.0 får man om man har alla A-betyg från gymnasiet. Det räcker, alltså, inte med alla A-betyg /endast/ utan man måste även ha MERITPOÄNG>>.

    Har man max i merit, kan man möjligtvis ha alla B-betyg /i genomsnitt/, men lägre betyg brukar inte ge plats på juristprogrammet, tyvärr.

    Det är bra att du ska göra högskoleprovet.

    Det finns också möjlighet att komma in via >>>Utvidgad juridisk introduktionskurs - på Lunds Universitet.

    inom JURIDIK finns det annars många olika yrken, ex.

    Rättsvetare>>

    Internationell rättsvetare>>

    Paralegal>>>
    IP-paralegal>>
    Upphandlaare>>
    Bygglovshandläggare>>

    Och inom många yrken utövar man "viss juridik" som t.ex inom yrken God man>>, Facklig förtroendeman>>, Socionom>> och även Lärare>>.