Josefine
    Hej!
    I år tar jag studenten och jag har läst vård och omsorg. Jag kommer gå ut med en merit på 19,41. Jag har nu börjat intressera mig av läkarlinjen, men i Sverige är det tyvärr för stor konkurrens. Så nu undrar jag vad som krävs för att komma in i Danmark?

    Om jag har fattat detta rätt så behöver jag läsa ett naturvetenskapligt basår på högskola för att ha behörighet till läkarpogrammet i Danmark. Men räcker min merit till? Eller ska jag söka genom kvot 2? Och vart skickar man in sin ansökan?
    Hoppas ni har tid att svara på min fråga, för just nu känns detta ganska rörigt.
    MVH Jossan!

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Josefine,
    om ditt meritvärde kommer att räcka för att komma in på en viss utbildning, kan man inte veta på förhand. Alla behöriga sökande Konkurrerar om plats och resultat kommer man att se i efterhand, när antagningen är genomfört.
    Eftersom du läst Vård- och omsorg, har du inte läst fysik, kemi, biologi eller tillräckligt med matte, antar jag.
    Naturvetenskaplig behörighet kan man få genom studier på komvux, på en folkhögskola eller på basåret på högskolenivå.
    Till basåret på högskolenivå behöver du ha Grundläggande behörighet till högskolestudier, som inkluderar även godkända betyg i svenska 2,3 och engelska 6. Sedan måste du också ha lägst matte2 godkänt betyg (vissa basår kräver även matte 3).
    Har du godkända betyg i svenska 2,3; engelska 6 och matematik2 eller 3?

    In på en högskoleutbildning i Sverige kan man komma in även genom HP-urvalet, resultat av högskoleprovet. Att man har högt HP-resultat, befriar, dock inte från kravet på att varfa Behörig.
    Mina råd till dig blir att du söker läsa för naturvetenskaplig behörighet och samtidigt gör högskoleprovet så många ggr du hinner och orkar.

    • :

      Jag har läst svenska 3, engelska 6 samt matte 2 och har godkända betyg i dessa kurser.

    • Anna : Till vissa naturvetenskapliga basår på vissa lärosäten kan även godkänt betyg i matte 3 krävas. Men på många orter räcker det med matte 2. Även om du sökte till basår på högskolenivå (sista ansöknignsdag var 15 april), sök även till komvux och till folkhögskolorna. Till komvux söker du i den kommunen där du är folkbokförd. Till folkhögskolorna - se info på www.folkhogskola.nu (man söker till varje folkhögskola separat, till folkhögskolan direkt).
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Josefine,
    vi på fråga syv kan tyvärr ingen möjlighet att ge utförlig info om studier utanför Sverige. Vi har helt enkelt inte de kunskaper som krävs och inte någon tid eller resurser för att skaffa oss den kunskaper, vilket vi beklagar, men så är det.
    Om studier utomlands kan vi ge endast mycket allmän info och länkar till sidor där vi bedömer pålitlig relevant info finns.
    Om högre studier i Danmark - var god se studera.nu/studera-utomlands/pa-egen-hand/lander-a-o/danmark