Emmy
    Hej. Jag undrar angående att jag vill bli socionom. Jag går i 9an nu och fundera på vilket linje jag ska ta? vet att jag vill gå högskola sen med då att bli socionom. Men måste jag välja en särskild gymnasielinje för att kunna gå den utbildningen på högskola? eller är de bara just betyg och så från gymnasiet som behövs? Tänkte isåfall gå stylist i 3 år och sen gå socionom utbildning på högskolan.

    1 Svar

    Saga SYV

    Hej Emmy,

    Socionom - kräver Särskild behörighet i form av godkända betyg i Matematik 2 och Samhällskunskap 1b alt två betyg i små kurser - Samhällskunskap 1a1 + 1a2.

    Det kan gå att gå Stylist (Hantverksprogrammet, inriktning Övriga hantverk) och bli behörig till Socionomprogrammet. Men det kan inte Garanteras, tyvärr. Detta för att du har rätt att läsa kurser för GRUNDLÄGGANDE BEHÖRIGHET, men du har inte rätt att läsa mer matte eller samhällskunskap än det som är obligatoriska på ditt gymnasieprogram.
    Se Programplan för HV >> och du ser att man läser endast Matematik 1a och Samhällskunskap 1a1.

    Du måste, för att bli behörig till Socionompr., läsa både kurser för Grundläggande behörighet och även Matte 2 och Samhällskunskap 1a2. Både Matte 2a och Samhällskunskap 1a2 FÅR LÄSAS SOM PROGRAMFÖRDJUPANDE på HV, men det betyder inte att alla gymnasieskolor erbjuder det.
    Däremot kan inte skola neka dig läsa Svenska 2, 3 och Engelska 6 (det är kurser för Grundläggande behörighet).

    Tips: om det finns flera skolor som erbjuder HV, Övriga hantverk, Stylist inom pendlingsavstånd från dig - fråga på alla de skolorna om de kommer att erbjuda läsa matte 2 och samhällskunskap 1a2 och välj i första hand gymnasieskola som svarar att de har för avsikt att erbjuda matte 2 och samhällsk.1a2.
    Lycka till med ditt gymnasieval!

    S.